Trh projektových prací letos poroste podle odhadu firem o 2,8 %, v roce 2025 o 2,2 %. Kapacity jsou nyní vytíženy na 95 %, ve 2. pololetí by se ale měla vytíženost přiblížit maximální hranici až 98 %. Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q1/2024 CEEC Research.
„U veřejných investorů dopravní infrastruktury v současné době nemají projektové společnosti nouzi o práci. Rozvoj dálniční sítě a silnic prvních tříd nebyla nikdy vyšší. V těsném závěsu je projektová příprava vysokorychlostních tratí. V přípravě pozemních staveb je po minulých letech útlumu cítit oživení veřejných i privátních investorů. Projektové společnosti v následujících letech nebudou mít nedostatek práce,“ říká ředitel CEEC Research Michal Vacek.
V minulém roce přitom trh projektových prací stagnoval. V privátním sektoru podle průzkumu přibydou investiční záměry zejména rozvoje bydleni, u stavitelství inženýrského je stále největším investorem stát, zejména do rozvoje infrastruktury.
„Na trhu vnímáme právě ve veřejném sektoru vypisování více zajímavých velkých projektů. Počet vypisovaných projektů je ve veřejné sféře větší než v privátním segmentu,“ říká ředitel Invin Martin Mlčoch. „Vnímáme v našem segmentu průmyslové výstavby pokles poptávky po klasických logistických centrech. Mnohem více je zájem od investorů o průmyslovou výstavbu továren a jejich rozšíření,“ dodává jednatel Tyros Loading Systems CZ Ivo Luňák.
Některé projektové kanceláře udávají vytíženost na maximum a nejsou schopny poptávku uspokojit. Kapacity projektantů ovšem zůstávají omezené především z důvodu nedostatku kvalifikované pracovní síly či nových absolventů technických oborů. Problémem jsou také odchody starších zaměstnanců do důchodu. Ti tvoři velkou část pracovní sily projektových firem. Do budoucna to může představovat zásadní problém pro rychlost výstavby ve fázi přípravy projektů. Projektové společnosti mají nasmlouvané zakázky v průměru na 10 měsíců dopředu. Meziročně je to o 1 měsíc víc než loni. Pro 53 % dotázaných se jedná o stejně dlouhou dobu ve srovnání s minulým rokem.
„Pro společnosti skupiny SUDOP GROUP jsou klíčové zakázky dopravní infrastruktury, které jsou vázány na státní rozpočet prostřednictvím rozpočtu SFDI. Ten je pro letošní rok historicky rekordní, a tak jsem přesvědčen, že na přípravu velkých dopravních staveb bude uvolněn dostatečný objem finančních prostředků. Intenzivně se připravují vysokorychlostní tratě, běží i příprava konvenční železniční sítě. V segmentu dálničních a silničních projektů je to obdobné. Obavy mám z aplikace nového stavebního zákona do praxe a jeho dopadu na rychlost inženýrské činnosti. Pro urychlení přípravy železničních a energetických staveb bude klíčové, jak nově vzniklý Drážní a energetický stavební úřad bude schopen převzít povinnosti v plném rozsahu,“ komentuje generální ředitel Sudop Group Tomáš Slavíček.
V roce 2023 bylo zadáno 1975 projektových zakázek (včetně časti zakázek), o 56,3 % více než v předchozím roce. Hodnota meziročně vzrostla o 74,4 % na celých 20 miliard Kč.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |