Správa železnic a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) za účasti konsorcia poradenských firem představily parametry prvního PPP projektu na české železnici. Jde o modernizaci úseku z Prahy-Veleslavína na Letiště Václava Havla, včetně výstavby multimodálního terminálu Dlouhá Míle a nové zastávky Praha-Liboc. Prezentace přilákala více než 200 zástupců investorů, stavebních firem a financujících institucí, dalších 80 se připojilo online.
„Zahájení výběrového řízení na koncesionáře pro tento důležitý projekt je již blízko. Základní parametry projektu budou vycházet z úspěšné realizace dálnice D4 formou PPP, se zohledněním železničních specifik. Investoři mohou předpokládat, že dostanou kvalitně připravený projekt podle mezinárodních standardů,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. „Naším cílem je, aby v roce 2030 bylo možné dojet vlakem z centra Prahy až na Letiště Václava Havla. Chceme tak zlepšit dopravní obslužnost, snížit hluk i emise CO2 a tomu podřizujeme veškeré kroky, včetně hledání alternativních zdrojů financování,“ dodává náměstek generálního ředitele Správy železnic Mojmír Nejezchleb.
Ministerstvo dopravy a Správa železnic plánují vyhlásit výběrové řízení na koncesionáře před Vánoci letošního roku. Zadávací řízení začne kvalifikační fází, kde budou muset uchazeči doložit zejména zkušenosti s obdobnými projekty. Následně zadavatel vyhodnotí předloženou kvalifikaci a vybere postupující do dalšího kola. „Cílíme na profesionálně nastavenou a transparentní soutěž, která přiláká široké portfolio dostatečně kvalifikovaných uchazečů, kteří prokáží nejen schopnost udržitelně realizovat projekt po technické stránce, ale také zajistit financování,“ míní ředitel odboru poradenských služeb PPP EBRD Marcos Martinez. Úspěšná realizace pilotního PPP projektu by měla otevřít dveře pro využití tohoto modelu i v dalších železničních projektech, včetně vysokorychlostních tratí.
„Projekt železnice na Letiště Václava Havla představuje historicky první železniční projekt v Česku, který je založen na partnerství soukromého a veřejného sektoru. Vybudování chybějícího železničního spojení mezi Nádražím Veleslavín a hlavním pražským letištěm bude mít pozitivní dopad pro Pražany, ekonomiku hlavního města i celé země. Současně pomůže turismu, umožní výrazný kapacitní rozvoj letiště na Ruzyni a pozitivně ovlivní i životní prostředí a dekarbonizaci. Celý projekt je z mnoha důvodů unikátní, například tím, že je v jednání zapojení několika bank, včetně Evropské investiční banky nebo EBRD,“ uzavírá vedoucí partner Deloitte Advisory Miroslav Linhart.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |