První vysokorychlostní trať v ČR získala EIA, začíná výkup pozemků
První vysokorychlostní trať v Česku uspěla v posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) u chystaného úseku mezi Prosenicemi a Ostravou-Svinovem. Kladné stanovisko Ministerstva životního prostředí (MŽP) znamená, že projekt VRT Moravská brána postupuje do další fáze, kterou je výkup pozemků Správou železnic. Pro modernizaci české železniční dopravy se jedná o zásadní milník.
„Schválení EIA nás posouvá do další fáze projektu vysokorychlostní tratě, která výrazně zvýší kapacitu železniční infrastruktury na Moravě. Zároveň s přípravou výstavby řešíme financování úseku z Brodku u Přerova do Ostravy jako jednoho z prvních projektů PPP,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. V rámci zpracování stanoviska prověřilo MŽP splnění hygienických limitů hluku, kvality ovzduší nebo například ochrany lokálních ekosystémů.
„MŽP vydáním historicky prvního závazného stanoviska pro vysokorychlostní železnici dokončilo proces hodnocení vlivů na životní prostředí. Například prokázal, že provoz na plánovaných úsecích trati nezpůsobí překračování platných hlukových limitů. Závěr tedy je, že dopady na životní prostředí a veřejné zdraví jsou akceptovatelné. Výjimkou je negativní vliv na lokalitu soustavy Natura 2000, který bude předmětem samostatných postupů podle zákona o ochraně přírody a krajiny. Ministerstvo vydání stanoviska podmínilo 61 komplexními podmínkami pro minimalizaci či kompenzaci vlivů vysokorychlostní trati na životní prostředí, které musí Správa železnic splnit,“ líčí ministr Petr Hladík.
Celkem 63 kilometrů dlouhý úsek vysokorychlostní trati bude součástí páteřního spojení mezi Prahou, Brnem a Ostravou. Naváže na něj také přeshraniční část, která propojí ČR s Polskem směrem na Katovice a dále k Varšavě. Vybudování a provoz úseku proběhnou v modelu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP).
Vysokorychlostní tratě (VRT) jsou budoucností české železnice. S rychlostí až 320 km/h pomohou Česku k vybudování silnější ekonomiky, vyšší kvality života a zdravějšího životního prostředí. Kromě významné úspory času nabídnou zcela nové ekonomické a technologické příležitosti, uvolní kapacitu stávajících tratí a oproti automobilové dopravě dosáhnou až sedmkrát menší spotřeby energie a emisí CO2.
Momentálně se připravují tyto úseky VRT:
- RS 1 VRT Praha – Brno – Ostrava
- RS 2 VRT Brno – Břeclav
- RS 4 VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany
- RS 5 VRT Praha – Hradec Králové / Pardubice – Vratislav
Více informací na vrtky.cz.