Správa železnic zahájila dvoukolejný provoz na rekonstruovaném Branickém mostě a navazujícím úseku přes Krč na přestavěnou zastávku Praha-Kačerov. Vyšší kapacitu trati využijí kromě nákladních souprav také odkloněné osobní vlaky. Stavba začala loni v létě, většinu z celkových nákladů přes 2,6 miliardy korun pokryje příspěvek z evropských fondů.
„Branický most slouží železniční dopravě v metropoli od podzimu 1964. Šedesáté výročí existence oslaví konečně i se dvěma kolejemi, pro které byl vybudován. Společně s navazujícím úsekem do Krče tvoří důležitou součást pražské železniční sítě,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Zmíněný úsek využívají zejména nákladní vlaky, v blízké době ale výrazně vzroste jeho význam i v osobní dopravě. Zrekonstruovanou a kapacitnější trať budou kvůli probíhající přestavbě smíchovského nádraží a plánované rekonstrukci mostu na Výtoni využívat také vlaky mířící z Prahy do Berouna a dál do Plzně.
„Rekonstrukce Branického mostu je další významnou železniční stavbou v oblasti pražské aglomerace, která umožní cestujícím častěji využívat vlak. Právě v železniční dopravě je dobře vidět ohromný přínos 20 let českého členství v EU, jež si letos připomínáme: modernizované tratě, nádražní budovy i nové soupravy zpříjemňují cestování. Díky rozsáhlým evropským investicím již nejsme dopravní skanzen, ale moderní součást celoevropské dopravní sítě TEN-T,“ říká Martin Svášek ze Zastoupení Evropské komise v ČR.
Zavedení dvoukolejného provozu předcházela minulý čtvrtek zatěžovací zkouška Branického mostu. „Únosnost nově vybudovaných mostních konstrukcí prověřila dvě historická vozidla, a to motorová lokomotiva Sergej a parní Šlechtična. Testy prokázaly, že vlaky mohou začít naplno využívat obnovený most i úsek po novou odbočku na Spořilově,“ líčí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Práce na tzv. mostě Inteligence zahrnovaly obnovu kolejového svršku a trakčního vedení, nové je odvodnění a hydroizolační systém. Stavbaři dále vyměnili most přes Údolní ulici, novou podobu získala zastávka na Kačerově. Tu nyní tvoří oboustranné nástupiště dlouhé 230 metrů se zastřešením a novou přístupovou lávkou s výtahem. Traťová rychlost se zvýšila až na 100 km/h.
„Druhou kolej na Branickém mostě jsme uvedli do provozu v souladu s harmonogramem. Tomu předcházelo bourání částí stávající konstrukce, zhotovení nové desky, říms a izolací následované technologickými pracemi a sanací železobetonové konstrukce podle stavu jejích jednotlivých částí,“ sdělil ředitel Metrostav TBR Aleš Gothard. Dalšími zhotoviteli stavby byly Porr, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.
Celkové investiční náklady stavby dosáhly přibližně 2,64 miliardy Kč. Projekt byl spolufinancován EU z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů projektu je 1,7 miliardy korun. Míra podpory EU dosahuje 85 %, dotace tak činí maximálně zhruba 1,5 miliardy korun.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |