Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Rekonstrukce nádraží ve Varšavě přesáhla 15 mld. Kč, zahrnovala obchodní pasáž

26.11.2025
Petr Bayer

Právě dokončená modernizace železniční stanice Warszawa Zachodnia dosáhla v přepočtu zhruba 15,4 miliardy korun. Jedná se o jednu z největších železničních investic v Polsku za poslední desetiletí. Projekt probíhal na území o rozloze více než 70 hektarů a v délce zhruba 5 kilometrů. Na rekonstruovaném úseku se kříží 14 tratí. Největší uzel v Polsku získal po komplexní rekonstrukci zcela novou podobu. Varšavské západní nádraží nyní denně odbaví až 60 000 cestujících a téměř 1400 vlaků. Nově vybudované kolejiště měří přes 35 kilometrů, zahrnuje 137 výhybek a stovky prvků zabezpečovacího a informačního systému – mj. 191 návěstidel a téměř 580 informačních tabulí.

„Na výstavbě se denně podílelo v průměru 600 pracovníků a 160 strojů. V nejintenzivnějších fázích to bylo až 700 stavařů a 250 kusů techniky. Celkem bylo použito více než 92 000 m³ betonu a 11 500 tun betonářské oceli,“ uvádí provozní ředitel Budimex SA Maciej Olek. Zrekonstruované nádraží disponuje 63 metrů širokým podchodem a devíti nástupišti, která jsou přizpůsobena osobám se sníženou schopností pohybu. S podchodem jsou propojena výtahy a eskalátory. Celková plocha nástupišť činí 35 000 m². Součástí projektu je i nová staniční budova s prostornou hlavní halou a obchodní pasáží.

Projekt kladl důraz také na udržitelnost. Stanice je vybavena fotovoltaickými panely o celkové ploše přes 8000 m², které dokážou pokrýt přibližně 30 % spotřeby elektrické energie objektu. V okolí stanice bylo navíc vysazeno téměř 100 stromů a více než 4000 keřů.

Velké železniční projekty by jedna z největších polských stavebních společností chtěla realizovat i v Česku. Aktuálně má v tuzemsku na starosti stavbu dálničního úseku D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí a vybudování suché protipovodňové nádrže v Kutříně na Chrudimsku.

Další články k tématu