Rekonstrukce trati do Polska přesáhla 3 miliardy korun
Správa železnic ukončila rekonstrukci úseku z Dětmarovic do Petrovic u Karviné a na státní hranici s Polskem. Na trati, která je důležitou spojnicí k severním sousedům, prošly modernizací dvě stanice a jedna zastávka. Stavební práce probíhaly od roku 2020, celkové náklady přesahují 3 miliardy korun.
Stavbaři zrekonstruovali téměř 11 kilometrů trati. Kromě koridorového úseku z Dětmarovic na státní hranici s Polskem zrenovovali také jednokolejnou spojku mezi odbočkami Závada a Koukolná, která umožňuje přímou jízdu vlaků z Polska do Karviné. „Cestující mohou využívat moderní nástupiště s bezbariérovým přístupem ve stanicích Dětmarovice a Petrovice u Karviné i na zastávce v Závadě. Přínosem z hlediska bezpečnosti je instalace jednotného evropského zabezpečovače ETCS,“ uvedl náměstek generálního ředitele Správy železnic Mojmír Nejezchleb.
Na všech nádražích se vybudovalo nové zastřešení a instaloval moderní mobiliář. Cestujícím už slouží nový informační a orientační systém. Přestavbou prošly vybrané mostní objekty, ve stanici Petrovice u Karviné došlo k úpravě oblouku tak, aby zde vlaky nemusely zpomalovat ze 100 na 65 km/h. Provedla se rovněž rekonstrukce pěti železničních přejezdů. Projekt dále zahrnoval obnovu trakčního vedení, modernizaci trakční napájecí stanice v Petrovicích u Karviné. Všechny úpravy už respektují plánovaný přechod na jednotnou střídavou napájecí soustavu.
Rekonstrukce tohoto koridorového úseku byla jedním z prvních projektů spolufinancovaných z nástroje CEF Blending, který kombinuje finanční prostředky z unijního Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a úvěr od Evropské investiční banky (EIB). Celkové náklady činí 3,064 miliardy Kč bez DPH. Projekt byl v rámci CEF Blending spolufinancovaný EU do výše 20 % nákladů na realizaci a financovaný z úvěru EIB až 50 % celkových nákladů. Zhotoviteli prací byly Strabag Rail a OHLA ŽS.