Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Rekonstrukce trati na Karlštejn stála 2,7 mld. Kč, vznikla i cyklostezka

18.12.2025
Eduard Železný

Vlaky spojující Prahu se západními Čechami už mohou využívat zmodernizovaný úsek mezi Karlštejnem a Berounem. Obnovou prošlo téměř 10 kilometrů dvoukolejné trati, vlaky zrychlí na 145 km/h. Celkové náklady dosahují téměř dvě a tři čtvrtě miliardy korun.

Modernizace vytíženého koridorového úseku, který vede podél řeky Berounky, probíhala od října 2023. Součástí prací byla také rekonstrukce zastávky Srbsko, která získala nová nástupiště a přístřešky. Její historickou podobu připomíná replika původního secesního domku. Obnovou prošly mosty a propustky, pro přejíždění z jedné koleje na druhou v případě mimořádností nebo výluk slouží nová odbočka, která vznikla přibližně v polovině úseku.

„Cestování vlakem z Prahy na západ Čech v posledních letech podstatně zrychlilo. Napomohlo tomu zmodernizování téměř celého koridoru až do Chebu. Další výraznou úsporu času cestujícím přinese jízda budoucím Berounským tunelem, kde budou dálkové vlaky jezdit rychlostí až 200 km/h,“ říká ministr dopravy Ivan Bednárik.

Součástí prací bylo také zajištění skal podél trati. To se v těžko dostupném terénu provádělo s využitím horolezecké techniky a s ohledem na výskyt chráněných rostlin a živočichů. Některé druhy zvířat, například užovka podplamatá, navíc putují mezi skalami a řekou přímo přes trať, migraci jim usnadňují propustky pod kolejištěm.

„Zbývá nám ještě provést terénní úpravy a spustit vlakový zabezpečovač ETCS. Po jeho aktivaci se v příštím roce zvýší traťová rychlost na 145 km/h,“ uvádí Mojmír Nejezchleb, který je pověřen řízením Správy železnic. Obslužná silnice podél trati, která sloužila pro stavební techniku, se využije jako cyklostezka.

Projekt Optimalizace trati Karlštejn – Beroun je spolufinancován EU z Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a je finančně podpořen z úvěru Evropské investiční banky v rámci projektu Czech Rail TEN-T and Safety. Zhotoviteli stavby jsou Elektrizace železnic Praha a Switetelsky Rail CZ.

Srbsko

Další články k tématu