Dalšímu rozvoji průmyslového developmentu v ČR by vláda nejvíce pomohla dokončením klíčových dálničních tahů a zkrácením lhůt pro rozhodování. Situace, kdy vláda nemá důvěru Poslanecké sněmovny, bude mít negativní vliv na vývoj sektoru podle pětiny developerů. Proces získávání stavebních povolení zpomaluje především dlouhý proces rozhodování, přičemž celková délka přípravy projektu trvá v průměru tři roky. Většina developerů se potýká s nedostatkem kapacit stavebních firem. Vyplývá to ze Studie developerských společností Q2/2018 CEEC Research ve spolupráci s KPMG ČR.
Developeři by též uvítali snížení potřebné administrativy a zavedení možnosti připomínkovat stavbu pouze občany a spolky se sídlem v dané oblasti. Nejméně by naopak situaci ovlivnila změna podmínek pro výkup pozemků. „Jelikož logistika úzce souvisí s kvalitou dopravní infrastruktury, jakékoli zrychlení dokončení dálniční sítě bude přínosem pro průmyslový development. Důkazem může být zvýšená aktivita v Ústeckém kraji po dokončení D8,“ říká analytik KKCG Real Estate Jan Skříček. „Systém investičních pobídek pro mezinárodní i lokální investory vytváří základní rámec pro další investice do industriálního sektoru. Pobídkový systém lze modifikovat podle charakteru investice, lokality, ale v zásadě by měl být zachován,“ dodává Jan Lidral z Takenaka Europe.
Dobu potřebnou pro získání stavebního povolení v průmyslovém developmentu nejvíce prodlužují dlouhé lhůty pro rozhodování, vysoká administrativa a nepřehledná legislativa. Nejméně tuto dobu brzdí nedostatek stavebních kapacit. Průměrná doba přípravy nového průmyslového projektu od iniciace až po získání stavebních povolení se podle developerů pohybuje na úrovni 29,5 měsíce, tedy bezmála tři roky.
„Situace je podobná, anebo stejná jako v posledních letech. Největší komplikací je doba pro získání potřebných povolení a omezení v územních plánech pro výstavbu skladových a průmyslových prostor. Spotřeba lidí neustále roste a zboží je potřeba skladovat co nejblíže k zákazníkům, proto je největší zájem o skladové prostory v okolí velkých měst jako Praha, Brno a Plzeň,“ tvrdí ředitel rozvoje Prologis Martin Baláž. S problémy se zajištěním stavebních firem pro průmyslové projekty se setkává 14 % ředitelů developerských společností, dalších 57 % částečně. Do budoucna problémy s nedostatkem kapacit stavebních firem očekává 78 % developerů.
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |