Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Severní část Pražského okruhu má být hotova do roku 2031 za 38 mld. Kč

15.07.2025
Petr Bayer

Vláda rozhodla, že severní část Pražského okruhu se bude stavět v tzv. tunelové variantě. Zhruba 40 procent z 13 kilometrů dlouhé trasy bude v tunelech. „Pro nás je to klíčové rozhodnutí, abychom mohli pokračovat v přípravě stavby. Je důležité i proto, že tunelová varianta určitě přinese větší klid do projednávání trasy,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Náklady oproti zahloubené variantě budou u tunelové dvojnásobné, podle předběžných odhadů až 38 miliard Kč bez DPH. Severní část Pražského okruhu chce ŘSD zprovoznit do konce roku 2031. Jsou to úseky Ruzyně – Suchdol, Suchdol – Březiněves a Březiněves – Satalice. Podle prognóz projede pak po šestipruhovém úseku 70 000 až 80 000 aut za 24 hodin. Nyní jezdí na D0 průměrně 60.000 vozidel denně, z toho nákladní doprava tvoří až 40 procent.

„Je důležité, že máme vládní rozhodnutí a víme, jak stavbu připravovat. Na rozhodnutí jsme čekali, protože stanovisko EIA připouštělo obě varianty, jak zahloubenou, tak tunelovou. Zahloubená neznamená, že v sobě neměla tunely a že tunelová je jenom v tunelu. Je to kombinace. Tunelová varianta je níže položená a těch tunelů má více,“ líčí Mátl.

O něco delší než při zahloubené variantě bude doba výstavby, ale maximálně o měsíce, ne o roky. Tunelová varianta může zároveň podle šéfa ŘSD výrazně zkrátit přípravy, protože bude lehčí ji projednat: zástupci městských částí a obcí jednoznačně preferovali variantu s tunely.

ŘSD má pro severní část D0 kladné stanovisko EIA. „Musíme doprojektovat, získat příslušná správní rozhodnutí, přesto bychom to rádi všechno stihli v horizontu tří let, abychom byli schopni stavbu zahájit kolem roku 2028. Cílem je mít severní část Pražského okruhu v provozu do konce roku 2031, abychom uzavřeli Pražský okruh jako okruh,“ míní Mátl.

Stavba přinese velkou úlevu celé severní části pražské aglomerace. Pražský okruh bude pak hodně zatížený. „Ale díky tomu na sebe stáhne dopravu, která dnes jezdí tam, kde jezdit nemá: skrz městské části, obce, města. A je to cesta, jak nasát tuto dopravu na kapacitní komunikaci, která bude od okolí oddělená jak tunely, tak protihlukovými valy, protihlukovými stěnami. Obyvatelé nebudou o okruhu prakticky vědět, a přitom doprava zmizí z míst, kde jezdit nemá. Vidíme to na východní části pražské aglomerace, kdy dnes lidé z východní části směrem do Prahy, na Černý most hledají cestičky skrz úzké komunikace v obcích a městech, pro které je to obrovská zátěž,“ tvrdí Mátl.

Loni v prosinci začalo ŘSD stavět 12,6 kilometru dlouhý úsek Pražského okruhu z Běchovic na D1. Cena stavby vzešlá z výběrového řízení je 9,76 miliardy Kč bez DPH, práce by měly trvat do zprovoznění tři roky. Úsek bude šestipruhový, patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v ČR. Společně s ním chce ŘSD na konci roku 2027 zprovoznit i přeložku silnice I/12 Běchovice – Úvaly, jejíž stavba začne letos v červenci.

Stavba Pražského okruhu je rozdělená do 11 úseků, v provozu je jich sedm. První se otevřel v roce 1983. Naposledy se okruh rozšířil v roce 2010, kdy ŘSD zprovoznilo část od D1 k Barrandovu. Až bude vnější okruh kolem Prahy hotový, měl by měřit 83 kilometrů.

Další články k tématu