Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Severní spojka v Č. Budějovicích přijde na 2 mld. Kč, hotova bude za 3 roky

02.12.2024
Eduard Železný

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět na tahu I/20 v Českých Budějovicích severní spojku. Práce na 2,5 kilometru dlouhé stavbě vyjdou téměř na dvě miliardy Kč bez DPH, potrvají tři roky. Severní spojka propojí silnici I/20 s dálnicí D3 a výrazně ulehčí dopravě ve městě, vznikne také 335 metrů dlouhý most přes Vltavu. Vedle obchvatu v podobě dálnice D3 je severní spojka další klíčovou stavbou pro České Budějovice.

„Severní spojka je propojení silnice I/20 v úseku od křižovatky u Globusu po Pražskou třídu. Stavba spolu s navazujícím úsekem ulice Okružní vytvoří severní obchvat města, který odlehčí přetížené ulici Strakonické a Nádražní a také křižovatce Diamant. Po Strakonické denně projede až 20 000 aut. Společně s novými úseky dálnice D3, které otevřeme už letos v prosinci, jde o další zásadní zlepšení dopravy v Českých Budějovicích,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Stavba odvede tranzit aut jedoucích od Písku či Prachatic po tahu I/20. Je navržená jako dvoupruhová silnice. Začne u okružní křižovatky vedle Globusu, povede ke křižovatce Nemanické ulice, Pražské třídy a Okružní ulice, kde se propojí s přivaděčem k dálnici D3. Součástí bude 8 mostů. Jeden, dlouhý 335 metrů, povede přes Vltavu, bude zavěšený na lanech a bude na něm i pás pro pěší a cyklisty. Město tak získá čtvrtý most přes Vltavu. ŘSD v trase severní spojky postaví i 76 metrů dlouhý protipovodňový most. Konstrukce mostů jsou mimo aktivní zóny záplav.

„Součástí severní spojky bude i zhruba 420 metrů dlouhý podjezd stávající silnice, železnice a ulice A. Trägera. Milánské stěny, které ke stavbě podjezdu využijeme, budou až 20 metrů hluboko. Vybudujeme také novou světelnou křižovatku u areálu firmy Robert Bosch a rovněž protihlukové stěny dlouhé téměř 300 metrů. Na celém úseku silnice bude veřejné osvětlení, jezdit by se mělo rychlostí 70 kilometrů v hodině,“ říká generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Podle strategického plánu města České Budějovice je narůstající problém silniční dopravy kritický. Nyní vedou všechny silnice I. a II. tříd průtahem přes centrální části města. Významně by měl pomoci obchvat v podobě dálnice D3, jejíž tři úseky zprovozní ŘSD letos krátce před Vánoci.

ŘSD aktuálně realizuje 324,9 kilometru nových staveb. Jde o 250,7 km dálnic a 74,2 km silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 111,3 km dálnic a silnic I. třídy.

I 20, České Budějovice, severní spojka

Hlavní trasa
Délka: 2 522 m
Počet stavebních objektů: 219
Zhotovitel: Swietelsky stavební, OHLA ŽS a Hochtief CZ.
Cena stavby dle smlouvy: 1 973 456 321 Kč bez DPH
Zahájení realizace: 12/2024
Zprovoznění: 12/2027
Délka stavby do zprovoznění: 36 měsíců
Infoleták ke stavbě: Zde

Stavba bude navržena ke spolufinancování z ERDF (Evropský fond pro regionální rozvoj) v rámci OPD3 (Program Doprava 2021-2027).

Další články k tématu