Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Severovýchodní obchvat Pardubic stál 1,6 mld. Kč, má nejvyšší lanový most

12.12.2025
Eduard Železný

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo 4,2 kilometru dlouhý severovýchodní obchvat Pardubic na silnici I/36. Výrazně pomůže dopravě mířící od Čáslavi i Hradce Králové přes město na dálnici D35. Její součástí je největší zavěšený lanový most v ČeskuR, pylon je zhruba 60 metrů nad zemí. Práce trvaly tři roky, cena stavby po valorizaci je 1,6 miliardy Kč bez DPH, víc než čtyři pětiny nákladů uhradí EU.

„Na severovýchodním obchvatu Pardubic vznikl největší zavěšený silniční most v Česku. Tento technický skvost, který převádí dopravu přes Labe a slepé rameno, má celkovou délku téměř 280 metrů a dvě nesymetrická pole o rozpětích 122 a 135 metru. Zahrnuje řadu technických inovací včetně toho, že lana, jejichž celková délka je 201 kilometrů, jsou mimořádně odolná proti korozi. Celý obchvat v podobě čtyřpruhové komunikace měří více než čtyři kilometry a Pardubicím dopravně významně uleví,“ říká ministr dopravy v demisi Martin Kupka.

Po silnici I/36 kolem hlavního nádraží projelo denně až 20 000 aut a v dopravní špičce se tvořily kolony. Stavba začíná za kruhovou křižovatkou u Globusu, pokračuje Poděbradskou a Bohdanečskou ulicí. Pak vede volným terénem u slepého ramene Labe, kříží Hradeckou ulici a vyústí u kruhového objezdu Dubina. Práce na obchvatu nabraly oproti plánu zdržení. Komplikované bylo vyvlastnění některých pozemků, musela se také likvidovat obří skládka nebezpečného odpadu a měnit polohy inženýrských sítí kvůli připravované hokejové hale. Součástí stavby je i 12 protihlukových stěn dohromady dlouhých 1,6 kilometru. Velkou zajímavostí je nový most přes Labe, který váží 10 000 tun.

„Lana jsou pozinkovaná, proti korozi je chrání speciální izolace. Dříve se používala ocelová lana bez ochrany, která nemají takovou životnost. Pylon mostu je v rekordní výšce: 48 metrů nad mostovkou a přibližně 60 metrů nad zemí, široký je 2,2 metru. Zhotovitel použil na pylon samozhutnitelný beton. Pylon s výškou pražské Petřínské rozhledny je de facto novou dominantou Pardubic,“ dodává generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

ŘSD již připravuje tři kilometry dlouhou přeložku silnice I/2, jihovýchodní obchvat Pardubic. Jeho budoucí trasu, kde bude i 10 mostů, už zkoumají archeologové. Na silnici I/36 staví teď ŘSD ještě téměř sedm kilometrů dlouhý obchvat Sezemic.


 

I/36, Pardubice, Trnová – Fáblovka – Dubina

Hlavní trasa
Délka: 4169 m
Zhotovitel: Hochtief CZ a.s., Doprastav, a.s., Silnice Čáslav, spol. s r.o.
Cena stavby dle smlouvy: 1 445 968 907 Kč bez DPH
Cena stavby po valorizaci: 1 673 039 010 Kč bez DPH*
Počet stavebních objektů: 95
Protihlukové stěny: 12, celková délka 1 632 m
Zahájení realizace: 12/2022
Zprovoznění: 12/2025
Délka stavby do zprovoznění: 36 měsíců
Infoleták ke stavbě: Zde
* včetně změn během výstavby, stav ke konci listopadu 2025

Další články k tématu