Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím. 
 
 
úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Srb: Zájem investorů o obchodní centra pořád trvá

20.06.2016  |  Petr Bayer

Development obchodních center je stále na vzestupu, přestože může vypadat, že český trh je v této oblasti již nasycený. „Hlavními hráči na českém trhu se stále zdají být zahraniční nemovitostní fondy. V poslední době ale ani čeští investoři nezůstávají v pozadí,“ říká Pavel Srb, odborník na reality a development z pražské pobočky advokátní kanceláře Wolf Theiss.

 

Jak vypadá aktuálně situace na trhu obchodních center v České republice? Mají zahraniční investoři stále zájem o tento specifický typ nemovitostí?

Obecně lze říci, že nemovitostní trh je nyní v České republice velice živý a zájem zahraničních investorů – zejména nemovitostních fondů - je velmi znát. Je pravda, že se v poslední době mluví hlavně o možném prodeji některých větších kancelářských budov, ale zájem je rovněž o obchodní centra, včetně těch regionálních. Jen za poslední dva roky jsme pracovali hned na několika takových transakcích.

Prodej Palladia byl mimořádně velkou transakcí, lze očekávat ještě nějaké další?

Zřejmě nelze očekávat, že by se podařilo hodnotu této transakce v blízké budoucnosti překonat co do ceny za jediný komerční objekt. Přesto však i nynější trh nabízí hned několik velkých transakcí právě v oblasti kancelářských budov a obchodních center. I v médiích proběhly zprávy o prodeji Florentina. Zvažuje se dle všeho i prodej jednoho z největších obchodních center – OC Letňany. Prodává se Olympie v Brně nebo Park Chodov.

Investují do tohoto segmentu i někteří čeští investoři?

Hlavními hráči na českém trhu se stále zdají být zahraniční nemovitostní fondy. V poslední době ale ani čeští investoři nezůstávají v pozadí. Dokladem toho je např. akvizice budovy Kotvy Pražskou správou nemovitostí.

Jaký obecně očekáváte vývoj v oblasti developmentu obchodních center u nás v nebližší době? Budou vznikat ještě nová OC, nebo se předpokládá pouze rozšiřování případně rekonstrukce stávajících nákupních center?

Jsme toho názoru, že zejména ve větších městech je trh již poměrně nasycen a nelze proto očekávat strmý nárůst nových projektů. To ovšem neznamená, že rozvoj developmentu obchodních center stagnuje. Nastala doba, kdy již lze dobře zhodnotit výkonnost stávajících obchodních center. U těch úspěšných, v dobrých lokalitách, lze očekávat snahu o rozšíření – tak jako nyní na Chodově či v nedávné minulosti na Černém Mostě.

Může aktuální boom v oblasti e-commerce ovlivnit obsazenost obchodních center a tím i jejich atraktivitu pro dlouhodobé institucionální investory?

Existuje hned několik důvodů, proč zmíněný boom zřejmě nebude mít minimálně v blízké budoucnosti výrazný vliv na obsazenost obchodních center. Především si český zákazník stále potřebuje zboží „osahat“. Výrazem toho je i oblíbenost tzv. pick-up systémů, kdy si zákazník objedná zboží přes internet, a následně si ho jde vyzvednout na kamennou prodejnu či otevírání tzv. showroomů, kde jsou zákazníkům prezentovány produkty jinak prodávané přes internet. Nehledě na to, že obchodní centra stále nabízejí komplexnější balík služeb (jako např. food court, kina, promo akce, relax zóny, wellness centra apod.).

Lze očekávat příchod nových investorů na realitní trh v České republice v nejbližší době? Z kterých zemí?

Hodně se psalo například o příchodu čínských investorů, ale zatím je velice obtížné odhadnout, zda zájem bude dlouhodobý, nebo zda se jednalo o jednorázové investice. Nelze tedy zcela vyloučit další jednorázové investice i ze zemí, se kterými například nemáme bohatě rozvinuté obchodní vztahy. Dlouhodobější zájem je však především od investorů ze sousedních zemí (tradičně německé nemovitostní fondy).

Lze nějakým způsobem porovnat aktuální vývoj na trhu obchodních center v České republice se zahraničím?

Na rozdíl od Rakouska či Německa u nás spíše chybí jakýsi mezičlánek mezi velkými obchodními centry a malými obchody. I v menších městech totiž středně velká centra poskytují retailové nájmy a v podstatě tak hrají roli větších obchodních center. Na Slovensku a v Polsku zase neproběhl tak rychlý boom ve výstavbě obchodních center jako u nás v 90. letech a na přelomu století a proto je tam větší prostor pro realizaci nových projektů. Jistou podobnost v aktuálním vývoji lze sledovat zejména v celkovém zájmu o transakce jako takové, neboť nízká úroková míra je společným jmenovatelem v celém regionu.

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

06.05.2019 Průzkum Skypaper: Růst letos čeká téměř polovina stavebních firem

Stavební firmy zvyšují svůj optimismus a růst v letošním roce očekává 46,5 procenta z nich, oproti 44,6 % v roce…

23.04.2019 Časopis Skypaper opět v porotě soutěže ČDS a udělí cenu za celospolečenský přínos

Časopis Skypaper se opět stal členem odborné poroty již 16. ročníku celostátní soutěže Česká dopravní stavba,…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« květen 2019 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž