Stavba nové trati s tunelem mezi Prahou-Smíchovem a Berounem má začít v roce 2028
Novostavba trati mezi pražským Smíchovem a Berounem získala od ministerstva životního prostředí kladné stanovisko EIA. Ambiciózní projekt výrazně zrychlí cesty z metropole na západ Čech a do Bavorska, zároveň uleví přetížené příměstské trati kolem Berounky. Stavba by měla odstartovat přípravnými pracemi v roce 2028, ražba tunelu o délce téměř 25 kilometrů začne v roce 2031. Cestující by se po nové trati měli svézt v roce 2038.
Posudek EIA prověřil vliv stavby na životní prostředí a zdraví obyvatel, a to jak během výstavby, tak i budoucího provozu. Všechny hodnocené aspekty, včetně hlukové zátěže, kvality ovzduší i vod, údajně splňují zákonné limity. Dodržování těchto parametrů bude průběžně kontrolováno pomocí monitoringu. Aktuálně se zpracovává dokumentace pro povolení stavby. Nyní do ní budou zapracovány podmínky stanovené závazným stanoviskem EIA, následně Správa železnic požádá o vydání žádosti o povolení záměru.
Berounský tunel o délce 24,7 kilometru bude nejvýznamnějším stavebním objektem na novostavbě trati mezi Prahou a Berounem. Je navržený pro rychlost vlaků až 200 km/h. Rozsahem jde o ojedinělý projekt v rámci celé historie Správy železnic. Umožní odklon dálkové osobní i nákladní dopravy ze stávající frekventované trasy podél Berounky.