Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět 12,6 kilometru dlouhý úsek Pražského okruhu z Běchovic na dálnici D1. Cena stavby z výběrového řízení činí 9,76 miliardy Kč bez DPH, práce by měly trvat 3 roky. Úsek bude šestipruhový a patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v ČR. Společně s ním chce ŘSD na konci roku 2027 zprovoznit i přeložku silnice I/12 Běchovice – Úvaly, jejíž stavba by měla začít v létě 2025.
„Pražský okruh je klíčovou stavbou nejen pro Prahu, ale i celou ČR. Naposledy se rozšířil v roce 2010, proto jsme jej zařadili mezi priority naší vlády. Nové propojení brněnské D1, hradecké D11 a plzeňské D5 uleví přetíženým silnicím ve východní části Prahy, zejména Spořilova. Půjde o odklon desítek tisíc aut denně. Jezdit po této stavbě budeme na konci roku 2027,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Na realizaci této stavby by měla velkou měrou přispět i EU z Programu Doprava.
Úsek uleví Štěrboholské radiále i Jižní spojce, které jsou extrémně zatížené kamionovou dopravou ve směru na severovýchod resp. jihovýchod metropole. Nová trasa výrazně odlehčí obytným čtvrtím, jež dlouhodobě čelí vysoké intenzitě dopravy. Podle propočtů ŘSD bude tímto úsekem jezdit v roce 2030 denně 70 000 až 80 000 aut. Nyní dosahuje průměrná intenzita dopravy na D0 zhruba 60 000 vozidel denně, z toho nákladní doprava tvoří až 40ˇ%.
„Dostavba úseku 511 je pro Pražský okruh zásadní, protože vytvoří důležité dopravní spojení mezi hlavními dálnicemi ústícími do Prahy. To pomůže nejen obyvatelům, ale i tranzitní dopravě, která nyní město a jeho okolí výrazně přetěžuje. Úsek propojí jižní část okruhu, otevřenou roku 2010, s dálnicí D11 a zajistí plynulejší dopravu v Praze a ve východní části pražské aglomerace. Na tuto stavbu čekáme dlouhé roky a po letech soudních a dalších třenic se podařilo získat právní moc stavebního povolení, aniž by někdo podal odvolání. Konečně se stavby dočkáme a směrem na Černý Most, ale i k D1 se bude jezdit nesrovnatelně lépe,“ líčí generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Součástí stavby budou dva tunely Dubeč a Na Vysoké, 4 mimoúrovňové křižovatky Dubeč, Uhříněves, Říčany a Lipany. Projekt počítá s výstavbou 19 mostů i 2 lávek pro pěší a cyklisty. Na trase bude 16 protihlukových stěn o celkové délce 7800 metrů, přičemž zářezy by měly mít hloubku minimálně 6 metrů. Stavba Pražského okruhu je rozdělená do 11 úseků, v provozu je jich 7. První se otevřel v roce 1983, naposledy se rozšířil v roce 2010 o část od D1 k Barrandovu. Až bude vnější okruh kolem Prahy hotov, měl by měřit 83 kilometrů.
D0, úsek 511 Běchovice – D1
Hlavní trasa:
délka: 12 637 m
počet stavebních objektů: 292
Zhotovitelé: Eurovia CZ, Stavby mostů a Porr
cena stavby dle smlouvy: 9 764 969 697 Kč bez DPH
zahájení realizace: 12/2024
zprovoznění: 12/2027
délka stavby do zprovoznění: 36 měsíců
ŘSD aktuálně realizuje 342 kilometrů nových staveb. Jde o 276,7 km dálnic a 65,3 km silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 85,3 km dálnic a silnic I. třídy. Kompletní přehled všech připravovaných i realizovaných staveb v interaktivní mapě na webu www.rsd.cz.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |