Projektové společnosti z 93 % uvádí, že pocítily dopady na každodenní pracovní činnost. U stavebních společností se dokonce jedná o 98 % všech dotázaných. Vyplývá to z analýzy Ekonomické dopady COVID-19 CEEC Research.
Stavební firmy (86 %) uvádí, že největší dopad je spojen s nižším stavem zaměstnanců, který komplikuje jak výstavbu, tak činnost firmy. Dále jsou téměř ve dvou třetinách případů nuceny prodloužit termín realizace výstavby, nebo pozastavit (53 %). Téměř pětina stavebních firem (18 %) čelí dalším obtížím, jako je nedostatek materiálu z důvodu pozastavení dodávek od dodavatelů nebo obtíže s ubytováním dělníků v okolí stavby.
U projektových společností jde ve třech čtvrtinách případů o prodloužení termínu dodání projektu (73 %), a v 61 % o obtíže spojené s nedostatkem zaměstnanců, dále o pozastavení projektů (46 %). Třetina firem uvedla, že čelí problémům v souvislosti s omezením cestování a s nižší činností veřejné správy. Situaci jim komplikuje také fakt, že větší projekty v současné chvíli nemohou projednávat se zadavatelem (34 %).
Firmy zavádějí různá opatření u zaměstnanců, pro tento krok se rozhodlo 95 % dotázaných projektových společností a 94 % stavebních společností. Téměř všichni ředitelé dotázaných projektových společností se přiklonili k zavedení home office (96 %), více než tři čtvrtiny zvýšily také hygienická opatření na pracovišti, především pořízením dezinfekčních prostředků pro zaměstnance (78 %). Téměř polovina společností (44 %) také omezila sdružování více zaměstnanců na jednom místě (uzavření jídelen nebo odpočinkových zón) a zajistila ochranné pomůcky, jako roušky (47 %). Pětina změnila směny zaměstnanců, aby se vzájemně nepotkávali (22 %). Žádná z dotázaných společností neprovádí kontrolu zdravotního stavu zaměstnanců (měření teploty apod.). Desetina zavádí i jiná opatření, jako zákaz služebních cest, obchodních jednání v prostorách firmy, nebo příspěvek na dopravu vlastním autem do zaměstnání (9 %).
Osm z deseti dotázaných stavebních společností zavedlo home office u zaměstnanců (80 %), zvýšení hygienických opatření na pracovišti 90 % a zajištění ochranných pomůcek 82 %. Velká část společností se také snaží zamezit zbytečnému výskytu více pracovníků na jednom místě (78 %) – s tím souvisí i pozastavení některých staveb. Více než polovina společností změnila pracovní dobu zaměstnanců, aby se co nejméně potkávali (57 %), a více než čtvrtina je kontroluje – měří jim teplotu apod. (29 %). „Zaměstnancům každodenně měříme teplotu, což se týká i práce na stavbách. Všichni naši pracovníci a subdodavatelé nosí roušky,“ říká předseda představenstva Trigemy Marcel Soural.
Zaváděná opatření činí společnosti především z vlastní iniciativy, nikoli na podnět nařízení vlády. U projektových společností se jedná o 86 % dotázaných, kteří uvádějí, že zavedli daná opatření ještě před upozorněním vlády, nebo ve větším rozsahu, než je požadováno. U stavebních společností se jedná o 86 % všech dotázaných. „Zavedli jsme možnost využít home office a střídavý provoz tak, aby se zaměstnanci či směny potkávali co nejméně. Zrušili jsme schůzky s externími stranami v prostorách společnosti, a i interní schůzky jsme omezili na minimum a provádíme je pomocí videohovorů. Naše zaměstnance na stavbách vybavujeme rouškami a respirátory, prostory kanceláří pravidelně dezinfikujeme. Zaměstnanci, kteří jsou v kanceláři, mají nosit roušky, a apelujeme na ně, aby v případě jakéhokoli náznaku nemoci zůstali doma, líčí ředitel Hochtief CZ Tomáš Koranda.
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Jubilejní 20. ročník prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace (ČDS) vyhlásí vítěze…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |