Rychlejší přípravu a povolování dopravních staveb má za cíl novela zákona, kterou Ministerstvo dopravy poslalo do mezirezortního připomínkového řízení. Dopravní stavby by nově mohly být umístěny a povoleny v jediném řízení, a to na základě méně podrobné dokumentace, než je potřebná dnes. Zároveň se novelou navrhuje zavést kauce zabraňující prodlužování povolování staveb.
„Závazných stanovisek a souhlasů bude méně, do vyvlastnění a správního řádu se zavádí lhůty, zpřísní se požadavky na odvolání, včetně složení kauce,“ říká ministr Dan Ťok. Kauce bude vratná v případě, když odvolání bude úspěšné. Výše kauce bude závislá na počtu závazných stanovisek, která jsou daným odvoláním zpochybňována a mají být přezkoumána. „Touto úpravou zamezíme zneužívání tohoto institutu, které v některých případech vede k nesmyslnému oddalování zahájení staveb i o více než rok. Kauci za odvolání navrhujeme 25 tisíc korun a za každé napadené závazné stanovisko odvolatelé zaplatí dalších 10 tisíc korun,“ líčí Ťok. Pokud se původní rozhodnutí změní či zruší, bude kauce vrácena odvolateli. V opačném případě propadne státu.
Návrh novely zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury dále snižuje množství závazných stanovisek, rozhodnutí, povolení a souhlasů, která jsou potřebná pro uskutečnění stavby. „Pokud bylo u záměru provedeno posouzení vlivů na životní prostředí, je nadbytečné a neefektivní tento záměr znovu posuzovat a vydávat další závazná stanoviska, povolení či souhlasy podle zákona o ochraně přírody a krajiny,“ míní Ťok. Nově bude stanovena povinnost vydat závazné stanovisko bezodkladně, stanovuje se maximálně 30 denní resp. 60 denní lhůta ve zvlášť složitých případech. Pro případ nevydání závazného stanoviska v této lhůtě se stanoví fikce souhlasu.
Dále se navrhuje zavést nový nástroj územního plánování – územní rozvojový plán, který bude schvalovat vláda a bude podrobnější a využitelnější než stávající politika územního rozvoje. Vzniknout by nově měl rovněž národního geoportál územního plánování, jehož součástí bude též evidence územně plánovací činnosti, kde budou zveřejňovány výstupy z územně plánovací činnosti Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva obrany, krajů a obcí. V oblasti výstavby energetické infrastruktury se také navrhuje rozšířit možnost využití institutu mezitímního rozhodnutí při vyvlastnění i na energetické stavby.
Poslední schválená novela zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, kterou spoluinicioval ministr Ťok, je účinná od září tohoto roku. Hlavním nástrojem pro zrychlení výstavby je institut mezitímního rozhodnutí při vyvlastnění, což u vybraných prioritních staveb umožňuje začít stavět ještě před určením náhrady za vyvlastnění pozemků v trase budoucí dálnice nebo železnice. Už touto předchozí novelou tak odpadla možnost odvolání se proti mezitímnímu rozhodnutí při vyvlastnění, což dosud o měsíce až roky zdržovalo výstavbu.
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |