Poslanci ve druhém čtení odsouhlasili, že základem pro další projednávání návrhu nového stavebního zákona má být model tzv. čistě státní stavební správy, tedy převod všech stavebních úřadů pod stát. Opět tedy ožilo vládní téma vybudování „superúřadu“. To by mělo údajně zamezit systémové podjatosti, když úředník placený obcí není nezávislý na politickém vedení. Ke druhému čtení se po těchto úpravách mají vrátit 30. března, obce však tuto verzi odmítají.
„To, na čem se neshodneme, je institucionální model stavební správy. Neustále slyším, že obcím touto změnou vezmeme pravomoci. Obce dnes žádné kompetence ve stavebním řízení nemají. Jde o přenesený výkon státní správy,“ říká ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
Příprava nového stavebního zákona dospěla podle Svazu měst a obcí (SMO) do takového chaosu, že se jeho předsednictvo shodlo na názoru odložit ji až na novou politickou reprezentaci. „Odmítáme tento chaotický a nepřehledný způsob přípravy zákona, který zásadně ovlivní stavební činnost v celé republice," říká předseda SMO a starosta Kyjova František Lukl. "Takový zákon je nutno projednávat ve standardním legislativním procesu a najít shodu nejen napříč politickým spektrem, ale i mezi dalšími aktéry od stavebníků až po územně samostatné celky," upozorňuje.
Vláda podle něj najednou odstupuje od původního akceptovatelného návrhu a podporuje komplexní pozměňovací návrh poslance Martina Kolovratníka (ANO). "V něm je napadrť rozbit léta dobře fungující smíšený model veřejné správy, a s tím nelze souhlasit. Nedostatečně připravená institucionální změna může způsobit destrukci a v krajním případě úplné zastavení stavebních řízení. Nejsou známy dopady finanční, personální ani věcné. Nechme tedy přípravu a projednání tak zásadního zákona až na novou vládu a nově ustavenou Poslaneckou sněmovnu," líčí SMO.
Problém systémové podjatosti se nedávno řešil například u Pražského okruhu, kdy o odvolání proti územnímu rozhodnutí bude rozhodovat Jihočeský kraj. „Nemohli jsme rozhodnout jinak, protože Praha by mohla být při rozhodování podjatá. Vedení města totiž podepsalo se státem memorandum, že bude stavbu podporovat,“ tvrdí Dostálová. Námitky systémové podjatosti, které celé řízení zdrží o měsíce, jsou podle ní časté nejen u velkých infrastrukturních staveb, ale i bytových domů. Často jde o nástroj k obstrukcím. Ve výborech se objevil i opoziční návrh poslance Martina Kupky, který je postaven zejména na digitalizaci stavebního řízení.
Nejčastějším argumentem proti vládnímu návrhu nového stavebního zákona bylo zvýšení nákladů, které na sebe naváže vznik nového „megaúřadu“. „Žádný drahý superúřad nevznikne. Už dnes máme přes 1300 samostatných stavebních úřadů, a v těchto úřadech pracuje 13 500 lidí. Nechystáme žádný masivní nábor. My potřebujeme jen ty stávající úředníky zkoordinovat a přeskupit tak, aby mohli lépe a efektivněji pracovat,“ tvrdí ministryně.
Stát nebude podle ní stavět žádné nové budovy, protože už dnes si prostory pro úředníky stavebních úřadů od obcí a krajů pronajímá, jelikož povolování staveb vykonávají v tzv. přenesené působnosti pro stát. Stát jim za tuto službu ročně platí zhruba čtyři miliardy korun. „Všichni úředníci budou sedět dál tam, kde jsou a žádné vícenáklady v řádu desítek miliard rozhodně nepotřebujeme,“ míní Dostálová.
Aktualizovaný harmonogram projednávání nového stavebního zákona podle MMR:
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |