Stavebnictví má v příštích letech růst kolem 2 % ročně
Ředitelé stavebních firem očekávají, že trh poroste v letech 2026 a 2027 průměrným tempem kolem 2,1 % ročně. Stabilní nálada mezi firmami potvrzuje pokračující důvěru v poptávku po zakázkách. „V roce 2026 očekávám mírný růst stavebnictví asi o 2 % tažený stabilizací úrokových sazeb a pokračujícími investicemi do infrastruktury a komerčních i rezidenčních staveb. Nejrychleji poroste segment rekonstrukcí a energetických úspor, kde poptávka reaguje na vysoké provozní náklady budov,“ říká , jednateli Veacom Jan Havel. Letos se očekává růst sektoru kolem 2,7 %.
Stavební společnosti očekávají, že jejich tržby porostou v roce 2026 v průměru o 3,5 % a v roce 2027 o 2,7 %. Tahounem má být zejména pozemní stavitelství, které předpokládá růst tržeb o 4,3 % v roce 2026. Naopak inženýrské stavby čeká pomalejší tempo. Vyplývá to z nejnovější Kvartální analýzy českého stavebnictví společnosti CEEC Research, kterou tvoří odpovědi 160 ředitelů stavebních firem.
„Očekávám pokračující stabilizaci a mírný růst, a to jak v pozemních stavbách, tak u klíčových infrastrukturních projektů. Firmy těží ze silné poptávky a celkově dobré kondice trhu. Sektor však naráží na limity kapacit a dostupnosti pracovní síly, což může růst přibrzdit. Nová vláda bude hrát zásadní roli – musí udržet kontinuitu investic, podpořit dostupnost pracovní síly a zjednodušit administrativu,“ míní ředitel CEEC Research Michal Vacek.
Firmy mají nasmlouvané zakázky v průměru na 10 měsíců dopředu. U 41 % podniků jde o stejnou dobu jako před rokem, dalších 39 % hlásí prodloužení. Stabilní zásobník práce odráží silnou poptávku v rezidenční výstavbě i pokračující infrastrukturní program. ČR tak patří mezi nejlépe kapacitně vytížené trhy ve střední Evropě. „Rok 2026 by mohl navázat na letošní situaci s růstem kolem 2–3 % taženým dopravní a energetickou infrastrukturou a vysokou poptávkou po bydlení. Pozitivní vliv mohou mít plánované legislativní změny ve stavebním řízení,“ prohlásil generální ředitel Metrostavu Jaroslav Heran.
Menší firmy s obratem do 100 milionů korun očekávají v roce 2026 růst tržeb o 2,8 % a v roce 2027 dokonce o 3,5 %. Větší podniky naopak předpokládají silnější výsledek už v roce 2026 (+3,8 %), zatímco v roce 2027 počítají s mírnějším tempem (2,3 %). „Očekávám, že v roce 2026 stavebnictví jako celek mírně poroste. Hlavním tahounem ale zůstanou nadále spíše dopravní stavby. V pozemním stavitelství by se situace mohla začít zlepšovat v druhé polovině roku. Nyní čelíme rekordně nízkému počtu vydaných stavebních povolení na rodinné a bytové domy, a to dokonce v porovnání s posledními 25 lety. Na vině jsou především nešťastná změna stavebního zákona a nepovedená digitalizace stavebního řízení, které významně zbrzdily proces,“ tvrdí jednatel Daikin Airconditioning Central Europe Vladimír Steiner.
Podle generálního ředitele Wienerbergeru Kamila Jeřábka český stavební trh stále postrádá dlouhodobou koncepci: „Výstavba nových bytů zaostává za potřebami obyvatel. Pokud chceme dohnat deficit, který se během posledních 30 let vytvořil, musíme minimálně 15 let stavět alespoň 60 tisíc bytů ročně. Pozitivně vnímáme připravovanou strategii veřejného zadávání, jejímž cílem je přinést větší důraz na kvalitu, udržitelnost a dlouhodobou hodnotu projektů,“ míní.
Požadavky stavebních firem se soustředí zejména na zrychlení bytové výstavby a nejasnosti kolem rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury – pokud se nepodaří zajistit plynulé financování, negativně to zasáhne nejen rok 2026, ale i další období. „Není zatím jasné, jak výrazně vláda upraví rozpočty na dopravní infrastrukturu, ale věříme, že klíčové projekty budou pokračovat. Investice do mobility mají dlouhodobý přínos pro ekonomiku i kvalitu života. V soukromém sektoru čekáme pozitivní impulz zejména v oblasti bytové výstavby – poptávka po dostupném a kvalitním bydlení roste a vhodně nastavená regulace může být výrazným stimulem pro celý trh,“ doplňuje předseda představenstva Strabag Moritz Freyborn.
Nejistota ve stavebním sektoru kolem projektů v dopravě ale panuje. „V oblasti dopravní infrastruktury aktuálně chybí několik miliard korun, což pochopitelně vyvolává mezi stavebními firmami určitou míru netrpělivosti. Předchozí i na stupující vláda deklarovaly ambici stavět ve výrazně větším rozsahu, nicméně některé projekty byly naopak pozastaveny. Od nové vlády proto očekávám především zrychlení stavebního řízení a výkupů pozemků. Klíčové je také konečně zahájit výstavbu dálnice D3 v úseku Tábor–Praha,“ uzavírá jednatel Stavosilu Petr Vesecký.
