Středočeská D3 má stát kolem 50 miliard Kč a být hotova do roku 2032
Všech pět úseků středočeské dálnice D3 o délce 58 kilometrů by se mělo stavět a zprovoznit najednou. Odhad nákladů je kolem 50 miliard Kč, stavět se má začít v roce 2028. Středočeská D3 by pak měla být hotová v letech 2031 až 2032. Jízda z Prahy k Meznu, kde nyní končí jihočeská část D3, se zkrátí z hodiny až o 40 minut. „Součástí stavby jsou i mostní estakády, nejvýznamnější je most přes Sázavu. Jsou také připravené valy, aby trasa co nejvíc zapadla do území,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl
ŘSD už letos vykoupilo první pozemky, začíná se také razit průzkumná štola k tunelu Kamenná Vrata. „Středočeská D3 je společně s Pražským okruhem a dálnicí D52 největší priorita. A ražení průzkumné štoly vnímám už jako zahájení výstavby. Pro mě tím začíná stavba středočeské D3,“ poznamenává Mátl. Tunel Kamenná Vrata je jedním ze tří velkých tunelů na středočeské D3. ŘSD tam bude razit průzkumnou štolu, v nejbližší době se tam bude symbolicky osazovat soška svaté Barborky. „Je potřebná pro to, abychom tam dokázali postavit tunel. Je to tradiční způsob, jak při ražbě tunelů ověřit geologické podmínky,“ líčí Mátl. Štoly se budou razit také u tunelů Luka a Prostřední vrch.
„Máme zpracované dokumentace pro stavební povolení, na celou stavbu dálnice běží územní řízení a rozhodnutí by měla být vydaná ještě v průběhu letošního roku. Jsme připraveni posléze žádat o povolení záměru. A důležité je, že v letošním roce jsme naplno rozjeli výkupy pozemků. Po celé trase 58 kilometrů se začíná vykupovat. Cílem je, abychom v roce 2026 měli většinu vykoupenou, v roce 2027 by měly přijít archeologické výzkumy a nejpozději v roce 2028 by se mělo začít stavět,“ shrnuje Mátl. První pozemky se už povedlo vykoupit. ŘSD vykupuje zemědělskou půdu za osminásobek odhadní ceny a stavební pozemky za jeden a půl násobek odhadu. Podle Mátla se v poslední době daří vykoupit až 80 % pozemků na první pokus.
Středočeská část dálnice D3 zahrnuje několik úseků, které jsou připravovány zároveň:
- D3 0301 Praha – Jílové má délku 9,5 km
- D3 0302 Jílové – Hostěradice měří 4,5 km
- D3 0303 Hostěradice – Václavice je dlouhý 11,3 km
- D3 0304 Václavice – Voračice s délkou 16,7 km
- D3 0305/I Voračice – Nová Hospoda měří 16,5 km
Kromě hlavní trasy budou také vybudovány dálniční přivaděče, které usnadní přístup k dálnici:
- Přivaděč Benešov bude mít délku 5,8 km
- Jižní obchvat Jílového u Prahy bude měřit 1,9 km
- Přivaděč Týnec nad Sázavou bude dlouhý 3,2 km
