Trať mezi Bubny s Výstavištěm bude hotova za 3 měsíce za 5,6 mld. Kč
Do zahájení provozu další části tratě z centra Prahy na letiště zbývají necelé tři měsíce. Na úseku mezi pražskými Bubny a Výstavištěm jsou téměř hotové všechny estakády, probíhá také instalace eskalátorů a poslední práce v interiérech nového nádraží v Bubnech. Celkové náklady stavby dosahují 5,6 miliardy korun.
Na modernizaci trati, která zásadně změnila podobu Holešovic, začali dělníci pracovat před dvěma lety. „Celá stavba včetně dvou nových nádraží už dostává definitivní podobu. Vše tedy směřuje k tomu, aby se na trať mohly 1. srpna vrátit vlaky. Cestující začnou využívat moderní nádraží v Bubnech i nová nástupiště na Výstavišti. Nejen Pražané tím získají další možnost pohodlného cestování veřejnou dopravou po metropoli,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Na nádražní budově v Bubnech o rozměrech 250 x 50 metrů probíhají dokončovací práce. Na nástupištích se pokládá dlažba, osazují se přístřešky pro cestující a instalují výtahové šachty, eskalátory a skleněné zábradlí. V budoucích vestibulech dělníci montují podhledy. Připravují se také prostory pro obchodní jednotky. V následujících týdnech se ještě osadí informační a orientační systém a mobiliář. Pracovat se bude na venkovních schodištích a přístupových chodnících, současně se budou provádět úpravy zeleně.
Na novou stanici v Bubnech navazují tři dvoukolejné mostní estakády. Všechny jsou již stavebně hotové včetně zábradlí a protihlukových stěn, teď se na nich instalují koleje. Na budoucí zastávce u Výstaviště dělníci pokládají dlažbu a montují přístřešky, zábradlí a výtahové šachty. Na trati ve směru na Kralupy zbývá ještě napnout troleje.
„Díky novým estakádám bylo loni možné zrušit frekventovaný přejezd v Bubenské ulici, zmizel i železniční násep, který dosud rozděloval okolní zástavbu a mohlo vzniknout nové propojení Letné a Holešovic ulicí Nicholase Wintona,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Na začátku června otevřeme lávku a chodník na novou zastávku Praha-Výstaviště, které zároveň zkrátí přístup do Stromovky,“ dodává. Pod nově vzniklou estakádou ve Strojnické ulici se dokončuje dlažba chodníků a asfaltový povrch silnice. Zhotoviteli prací jsou Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Modernizace trati Praha-Bubny – Praha-Výstaviště je spolufinancována EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF).
Stavba je součástí projektu Praha – Letiště – Kladno, který tvoří 11 etap. Hotova je už rekonstrukce Negrelliho viaduktu, v současné době kromě tratě z Bubnů na Výstaviště pokračuje rozsáhlá přestavba Masarykova nádraží a dokončuje se modernizace mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Ještě letos plánuje Správa železnic zahájit celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně do Kladna. V příštím roce začne hledat stavebníka pro úsek od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích. Z Prahy na Letiště Václava Havla by se mělo vlakem dorazit okolo roku 2030.
Podrobnější informace o jednotlivých etapách projektu Praha – Letiště – Kladno jsou na nedávno spuštěném webu zeleznicenaletiste.cz