Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo tři úseky dálnice D3 v Jihočeském kraji z Úsilného ke Kaplici nádraží, které jsou dohromady dlouhé 28,4 kilometru. Jejich součástí je dálniční obchvat Českých Budějovic včetně kilometr dlouhého tunelu Pohůrka. Práce zatím vyšly zhruba na 14,5 miliardy Kč bez DPH, z toho EU zaplatí více než 9 miliard Kč. ŘSD už buduje i zbývající dvě části jihočeské D3, která by k hranicím s Rakouskem měla být hotová v roce 2027. „Pokud vše půjde podle plánu, v roce 2031 se poprvé projedeme z Prahy do Lince a Salcburku po souvislé dálnici D3,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Stavebně nejnáročnějším úsekem byla část D3 Úsilné – Hodějovice (7,2 kilometru), jejíž součástí je téměř kilometr dlouhý hloubený tunel Pohůrka. Nad tunelem je místy až 20 metrů země. Tunel je vodotěsný, má systém na odvodnění povrchové vody. V každém ze dvou tubusů je vozovka široká až 12 metrů a má dva pruhy. Vybetonovaná podlaha je silná 1,3 metru. Nad tunelem vysází ŘSD stromy a město České Budějovice tam chce umístit sportoviště a zábavné prvky. Tunelem bude možné jet rychlostí 100 kilometrů v hodině. To lze dosud jen v tunelu Valík na D5. Stejně vysokou rychlostí by mělo být v budoucnu možné jet prakticky všemi tunely ve správě ŘSD.
„Úsek Úsilné – Hodějovice se stavěl více než 5 let. Technické problémy, které jsme u výstavby tunelu řešili, byly obrovské. Museli jsme úplně změnit postup stavebních prací kvůli spodní vodě v tunelu, v průběhu výstavby také razantně stouply ceny některých materiálů. Součástí úseků je mj. téměř 9 kilometrů protihlukových stěn,“ líčí generální ředitel ŘSD Radek Mátl. V provozu je téměř 100 kilometrů D3, která propojí Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Celá D3 bude dlouhá 170 kilometrů, z Prahy k hranicím včetně všech středočeských částí ji ŘSD plánuje postavit do roku 2031, kdy by měli dokončit poslední úsek i Rakušané.
ŘSD aktuálně realizuje 242,6 kilometru nových staveb. Jde o 177,3 km dálnic a 65,3 km silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 114,2 km dálnic a silnic I. třídy.
D3, úsek Úsilné – Hodějovice
Hlavní trasa
Délka: 7 197 m
Zhotovitel: Hochtief CZ, Colas CZ, M-Silnice
Cena stavby dle smlouvy: 5 285 635 635 Kč bez DPH
Cena po valorizaci: 5 919 357 420 Kč bez DPH*
Zahájení realizace: 04/2019
Zprovoznění: 12/2024
Délka stavby do zprovoznění: 68 měsíců
Protihlukové stěny: 12, celková délka 5 284 m
Infoleták ke stavbě: Zde
D3, úsek Hodějovice – Třebonín
Hlavní trasa
Délka: 12 536 m
Zhotovitel: sdružení firem Doprastav, a.s. a Salini Impregilo S.p.A.
Cena stavby dle smlouvy: 5 804 190 216 Kč bez DPH
Cena po valorizaci: 6 561 756 896 Kč bez DPH*
Zahájení realizace: 03/2019
Zprovoznění: 12/2024
Délka stavby do zprovoznění: 69 měsíců
Protihlukové stěny: 7, celková délka 3 220 m
Infoleták ke stavbě: Zde
D3, úsek Třebonín – Kaplice nádraží
Hlavní trasa
Délka: 8 539 m
Zhotovitel: Metrostav Infrastructure a.s.
Cena stavby dle smlouvy: 1 877 774 473 Kč bez DPH
Cena po valorizaci: 2 034 420 570 Kč bez DPH*
Zahájení realizace: 02/2022
Zprovoznění: 12/2024
Délka stavby do zprovoznění: 34 měsíců
Počet stavebních objektů: 74
Infoleták ke stavbě: Zde
* Stav k 12/2024
Stavby jsou spolufinancovány v rámci Programu Doprava 2021–2027 z Fondu soudržnosti – OPD3.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |