úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Tři úseky D3 stály 14,5 mld. Kč, do Rakouska má být hotova v roce 2027

Zdroj ŘSD
27.12.2024  |  Petr Bayer

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo tři úseky dálnice D3 v Jihočeském kraji z Úsilného ke Kaplici nádraží, které jsou dohromady dlouhé 28,4 kilometru. Jejich součástí je dálniční obchvat Českých Budějovic včetně kilometr dlouhého tunelu Pohůrka. Práce zatím vyšly zhruba na 14,5 miliardy Kč bez DPH, z toho EU zaplatí více než 9 miliard Kč. ŘSD už buduje i zbývající dvě části jihočeské D3, která by k hranicím s Rakouskem měla být hotová v roce 2027. „Pokud vše půjde podle plánu, v roce 2031 se poprvé projedeme z Prahy do Lince a Salcburku po souvislé dálnici D3,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Stavebně nejnáročnějším úsekem byla část D3 Úsilné – Hodějovice (7,2 kilometru), jejíž součástí je téměř kilometr dlouhý hloubený tunel Pohůrka. Nad tunelem je místy až 20 metrů země. Tunel je vodotěsný, má systém na odvodnění povrchové vody. V každém ze dvou tubusů je vozovka široká až 12 metrů a má dva pruhy. Vybetonovaná podlaha je silná 1,3 metru. Nad tunelem vysází ŘSD stromy a město České Budějovice tam chce umístit sportoviště a zábavné prvky. Tunelem bude možné jet rychlostí 100 kilometrů v hodině. To lze dosud jen v tunelu Valík na D5. Stejně vysokou rychlostí by mělo být v budoucnu možné jet prakticky všemi tunely ve správě ŘSD.

„Úsek Úsilné – Hodějovice se stavěl více než 5 let. Technické problémy, které jsme u výstavby tunelu řešili, byly obrovské. Museli jsme úplně změnit postup stavebních prací kvůli spodní vodě v tunelu, v průběhu výstavby také razantně stouply ceny některých materiálů. Součástí úseků je mj. téměř 9 kilometrů protihlukových stěn,“ líčí generální ředitel ŘSD Radek Mátl. V provozu je téměř 100 kilometrů D3, která propojí Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Celá D3 bude dlouhá 170 kilometrů, z Prahy k hranicím včetně všech středočeských částí ji ŘSD plánuje postavit do roku 2031, kdy by měli dokončit poslední úsek i Rakušané.

ŘSD aktuálně realizuje 242,6 kilometru nových staveb. Jde o 177,3 km dálnic a 65,3 km silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 114,2 km dálnic a silnic I. třídy.

D3, úsek Úsilné – Hodějovice

Hlavní trasa
Délka: 7 197 m
Zhotovitel: Hochtief CZ, Colas CZ, M-Silnice
Cena stavby dle smlouvy: 5 285 635 635 Kč bez DPH
Cena po valorizaci: 5 919 357 420 Kč bez DPH*
Zahájení realizace: 04/2019
Zprovoznění: 12/2024
Délka stavby do zprovoznění: 68 měsíců
Protihlukové stěny: 12, celková délka 5 284 m
Infoleták ke stavbě: Zde

D3, úsek Hodějovice – Třebonín

Hlavní trasa
Délka: 12 536 m
Zhotovitel: sdružení firem Doprastav, a.s. a Salini Impregilo S.p.A.
Cena stavby dle smlouvy: 5 804 190 216 Kč bez DPH
Cena po valorizaci: 6 561 756 896 Kč bez DPH*
Zahájení realizace: 03/2019
Zprovoznění: 12/2024
Délka stavby do zprovoznění: 69 měsíců
Protihlukové stěny: 7, celková délka 3 220 m
Infoleták ke stavbě: Zde

D3, úsek Třebonín – Kaplice nádraží

Hlavní trasa
Délka: 8 539 m
Zhotovitel: Metrostav Infrastructure a.s.
Cena stavby dle smlouvy: 1 877 774 473 Kč bez DPH
Cena po valorizaci: 2 034 420 570 Kč bez DPH*
Zahájení realizace: 02/2022
Zprovoznění: 12/2024
Délka stavby do zprovoznění: 34 měsíců
Počet stavebních objektů: 74
Infoleták ke stavbě: Zde
* Stav k 12/2024

Stavby jsou spolufinancovány v rámci Programu Doprava 2021–2027 z Fondu soudržnosti – OPD3.

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

28.06.2024 Soutěž Česká dopravní stavba zná vítěze

Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?

masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)
 
přehodnocení podmínek Green Dealu především co se týká racionality při dosažení termínů bezuhlíkové ekonomiky
 
dočasné pozastavení odklonu od uhlí po dobu nezbytně nutnou k překonání energetické krize
 
větší podpora energetických úspor (inovační technologie, kontrola plýtvání...)
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« březen 2025 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Aktuality | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Kontakt