Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Unikátní modernizace trati v Praze přišla na 5,6 miliardy Kč

05.08.2025
Petr Bayer

Správa železnic zahájila provoz na modernizované trati v Praze mezi Bubny a novou zastávkou na Výstavišti. Metropole se tak po 40 letech dočkala nového unikátního nádraží evropského formátu. Cestující z Kladenska získávají přestup z vlaků na všechny linky metra. Úsek je součástí budovaného spojení z centra hlavního města na letiště Václava Havla a do Kladna. Náklady přišly na 5,6 miliardy korun.

Nádraží v Bubnech leží na dvou významných příměstských tratích do Kralup nad Vltavou a dále do Ústí nad Labem a z Masarykova nádraží do Kladna  „Tento projekt je mimořádně významný nejen z hlediska dopravy, ale do značné míry mění tvář hlavního města. Bubenské nádraží se stává základním kamenem nové čtvrti, která v příštích letech vznikne. Železnice tak znovu plní svou historickou roli, kdy je impulsem k rozvoji širokého okolí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Prakticky celý zmodernizovaný úsek – bezmála kilometr tratě – je postaven na pilířích. Průchozí estakády nahradily železniční náspy, které oblast desetiletí rozdělovaly. To umožnilo zrušit frekventovaný přejezd v Bubenské ulici a také propojit horní a spodní část Holešovic novou ulicí Nicholase Wintona. Vlaky v Bubnech poprvé v Česku vjíždějí přímo do interiéru nádražní budovy. Ta má rozměry 250 x 50 metrů a také stojí na pilířích. Díky tomu mohl pod nástupišti vzniknout prostor s víc než desítkou komerčních jednotek. Ty budou otevírat postupně v následujících měsících, během nichž ještě pokračují dokončovací práce.

Modernizovaný úsek končí v nové zastávce na Výstavišti. Přístup na nástupiště zajišťují kromě schodů také výtahy. Nad kolejemi tratě do Kladna vede lávka, která zlepšila přístup z Letné do Stromovky. Zhotoviteli prací byly Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Projekt je spolufinancován EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková výše nákladů dosahuje 119 231 838 eur. Míra podpory EU je 85 %, dotace tak činí maximálně 101 347 062 eur, což představuje cca 2,5 miliardy korun.

„Na úsek přispěl Nástroj pro propojení Evropy bezmála 2,5 mld. Kč z necelých 3 mld. Kč nákladů na železniční infrastrukturu. Připomínám, že ze stejného zdroje proudí ohromné částky i na další dvě rozsáhlé stavby, které právě probíhají na území Prahy: 2,5 mld. Kč do rekonstrukce Masarykova nádraží a téměř 3,5 mld. Kč na celkovou přestavbu nádraží Praha-Smíchov,“ doplňuje vedoucí Zastoupení Evropské komise v ČR Monika Ladmanová.

Ulici Dukelských hrdinů před začátkem modernizace vlaky překonávaly po historickém mostě. Byl vybudován v souvislosti s konáním Jubilejní zemské výstavy v roce 1891 a díky nýtované konstrukci představuje typickou ukázku železničního stavitelství z přelomu 19. a 20. století. Díky spolupráci s Národním technickým muzeem se stane součástí expozice, která vznikne na Masarykově nádraží.

Modernizace trati mezi Bubny a Výstavištěm je součástí projektu Praha – Letiště – Kladno, který tvoří 11 samostatných etap. Hotová je rekonstrukce Negrelliho viaduktu, naplno běží rozsáhlá přestavba Masarykova nádraží. Vlaky už navíc jezdí po zmodernizovaném úseku mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Ještě letos plánuje Správa železnic zahájit celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna. V příštím roce začne hledat stavbaře pro úsek od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích. Z Prahy až na Letiště Václava Havla by se mělo vlakem dorazit okolo roku 2030.

Další články k tématu