Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

V centru Jihlavy vyroste dopravní terminál za 1,5 mld. Kč

04.04.2024
Eduard Železný

Správa železnic vypsala tendr na komplexní rekonstrukci městského nádraží v Jihlavě. Ve spolupráci s radnicí vznikne centrální dopravní terminál, změní se konfigurace kolejiště, vybuduje nový podchod a stávající nádražní budovu nahradí novostavba. Celkové investiční náklady připravované akce dosahují 1,75 miliardy Kč, nabídková cena stavebních prací je v rámci vypisované zakázky na zhotovitele rekonstrukce limitována částkou 1,5 miliardy Kč bez DPH.

„Stanice Jihlava město je strategicky umístěná v blízkosti centra, což nás motivovalo proměnit ji v hlavní dopravní uzel krajské metropole s potenciálem budoucího propojení s vysokorychlostní tratí mezi Prahou a Brnem. Zúžení kolejiště nám současně umožní uvolnit plochy pro rozvoj městské infrastruktury a stavbu centrálního dopravního terminálu,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Z městského nádraží v Jihlavě vznikne moderní dopravní terminál regionálního významu. „Cestujícím zajistí přestup mezi osobní železniční, linkovou autobusovou a městskou hromadnou dopravou s odpovídajícím napojením na pěší, cyklistické a automobilové trasy,“ dodává primátor Jihlavy Petr Ryška.

V plánu je úprava přednádražních prostor, vybudování nového trakčního vedení, zastávek MHD a linkové autobusové dopravy, pozemního parkoviště P+R s 68 místy a komunikace podél terminálu propojující jeho části včetně okružní křižovatky. Součástí projektu je i nové veřejné osvětlení a komunikace pro pěší, počítá také se zastávkami náhradní dopravy a rozšířením veřejné zeleně.

Dvě nově vybudovaná nástupiště přinesou bezbariérový přístup a komfortnější, pohodlnější i rychlejší nástup do vlaků. Cestující se dostanou na nástupiště podchodem, který bude končit za kolejištěm, což umožní jeho budoucí vyústění až do Mostecké ulice. Příchod k vlakům bude po schodištích, které doplní výtahy.

Nová nádražní budova nabídne dvě podlaží. V prvním bude sloučená odjezdová a příjezdová hala. Plocha sloužící ke krátkodobému čekání se vybaví příslušným mobiliářem. Ve druhém podlaží bude samostatná čekárna pro přestupující cestující. Součástí stavby bude rovněž instalace nových informačních panelů a úprava zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Provoz vlaků se bude řídit ze stanice Jihlava, kde se již v předstihu vybudovalo řídicí pracoviště.

Realizace stavby Modernizace ŽST Jihlava město je navržena na spolufinancování EU v rámci Programu Doprava 2021 – 2027.

Další články k tématu