Český maloobchodní trh je už několik let stabilizovaný s minimálními novými retailovými plochami, nebo se ve výjimečných případech jedná o rozšíření existujících center. Do budoucna trend téměř nulové výstavby bude pokračovat. Přestože současnou hustotu 174 m2 maloobchodních ploch na 1000 obyvatel v regionech ČR lze považovat za vysokou, v Polsku činí 216 m2 a na Slovensku 178 m2. Rychlá výstavba v prvních 20 letech po roce 1989 ustupuje a trhy CEE jsou vyzrálé. Nyní se staví 4 % z celkového objemu nákupních ploch, tzn. 297 tisíc m2 v polských regionech a 38 tisíc m2 ve slovenských regionech. V nejnovější analýze 180 regionálních obchodních center v ČR, Polsku a na Slovensku, což představuje téměř 4,5 milionu m2 ploch, to uvádí společnost CBRE.
„V českých regionech je aktuální výstavba ještě nižší, a to 1 % z celkového objemu maloobchodních ploch nákupních center. Velký potenciál pro rozšiřování nákupních galerií lze získat v pokračujícím remodelingu obchodních center, který je trendem současnosti. Především díky optimalizaci výměry hypermarketů (tzv. downsizing) je možné rozšiřovat nabídku center o další atraktivní nájemce a zavádět nové služby. Český zákazník disponuje ve srovnání s ostatními zeměmi CEE nejvyšší kupní silou 235 500 Kč ročně, na Slovensku je to 208 000 Kč a v Polsku 181 700 Kč, “ říká Klára Bejblová z CBRE.
„Pozitivní vývoj HDP, snižující se nezaměstnanost a rostoucí průměrné mzdy se projevily významným růstem kupní síly domácností a výdaji na maloobchod. Obraty v obchodních centrech v roce 2018 díky tomu také rostly. K nejvyššímu meziročnímu nárůstu došlo v ČR (4,2 %), následovalo Polsko (1,6 %) a Slovensko (1,1 %). Průměrné obraty rostly i přes velmi dynamicky se rozvíjející svět e-commerce,“ komentuje vedoucí retailu CBRE Katarína Brydone. „V následujících letech se očekává lehké zpomalování dynamiky růstu e-commerce. V roce 2023 očekáváme, že se její podíl v ČR stabilizuje na 17 % a v Polsku a na Slovensku na 10 % z celkových tržeb,“ dodává
Podíl sektorů na celkové ploše nákupních galerií se v CEE v roce 2018 výrazně nezměnil. Hlavní pozici zaujímá móda s 35 – 42 %. K největšímu meziročnímu nárůstu v rozsahu 4 až 8 % došlo u specializovaných maloobchodů (například parfumerie, knihkupectví, lékárna, hračky či optika). Aktuálně jsou druhým nejvýznamnějším sektorem v ČR (15% podíl) a na Slovensku (16 %). V Polsku druhé místo s 12 % shodně zaujímají domácnost & nábytek a elektronika.
„Významný růst zaznamenává také sektor gastronomie. V ČR u něj dokonce během posledních tří let došlo k 40% nárůstu obratů v poměru k maloobchodní ploše. Na rostoucí oblíbenost gastronomie velmi dobře reaguje stále se rozšiřující základna konceptů. Kromě lokálních maloobchodníků, kteří jsou pro tento sektor zásadní, je vidět zvyšující se zájem mezinárodních provozovatelů. V roce 2018 byla gastronomie s 21% podílem ze všech nově vstupujících mezinárodních značek třetím nejaktivnějším sektorem,“ komentuje Milan Mašša z CBRE.
Zatímco v regionech ČR a Polska (mimo hlavní města) zastupují velkoplošná nákupní centra 30 % z celkové plochy, na Slovensku je to méně než 10 %. Průměrná velikost pronajímané jednotky v obchodním centru je v Polsku 227 m2, v ČR 207 m2, na Slovensku 170 m2. To je mj. ovlivněno silným postavením kotevních nájemců, kteří si zpravidla pronajímají dvě největší kategorie maloobchodních jednotek (s velikostí nad 500 m2). Jejich podíl v regionu CEE tvoří přibližně 50 % z celkové plochy obchodních center.
„Kotevní nájemci mají zásadní vliv na výšku průměrného nájemného: v Polsku z 56 %, ČR ze 47 % a na Slovensku ze 40 % plochy nákupní galerie. Celková průměrná výše nájemného je na Slovensku přibližně o 8 % vyšší než u nás. Nejméně stojí pronájem maloobchodní jednotky v Polsku, kde je o 27 % výhodnější než na Slovensku a o 21 % než v Česku. To je ovlivněno hlavně nižší hladinou nájemného v sektoru domácnost & nábytek a také jeho významným 12% podílem na celkové ploše,“ konstatuje Tomáš Míček z CBRE.
Zatímco silná centra, která v posledních letech podstoupila remodeling, vykazovala v celkovém průměrném nájmu nárůst či stabilitu, zbylá centra klesala. Průměrný nájem zaznamenal meziroční nárůst pouze v ČR (1 %); v Polsku klesnul o -1,9 %, což nejvíce ovlivnil sektor módy (-3,8 %), a na Slovensku dokonce o -5,5 %. V ČR a na Slovensku byl zásadní vliv ze strany velkých kotevních nájemců (nad 1 000 m2), kde ČR zaznamenala meziroční pokles o -6,2 % a Slovensko -5,1 %.
Míra neobsazenosti je zdravá a „rent-to-sales ratio“ se pohybuje pod dvoucifernou hranicí. „Míra neobsazenosti dosahuje ve všech sledovaných zemích CEE zdravé úrovně 4 – 5 %. Díky růstu obratů jsme zaznamenali meziroční pokles „rent-to-sales ratio“, které bylo v roce 2018 pod dvoucifernou hranicí. V ČR a na Slovensku se pohybovalo na hranici 9 %, v Polsku díky nižším nájmům na 7 %,“ uzavírá Brydone.
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |