Správa železnic začíná s výstavbou nových nádražních v Aši a Chodově v Karlovarském kraji za 68,8 resp. 34,4 milionu korun. Stavby jsou navrženy k financování z evropského finančního Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF) v rámci Národního plánu obnovy. „Aš a Chodov se tak zařadí po bok horního nádraží v krajské metropoli, kde již cestující využívají nejen moderní nástupiště, ale i zcela novou odbavovací halu,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Novostavba v Aši nahradí stávající výpravní budovu z roku 1971, která je z pohledu současného drážního provozu naddimenzovaná, navíc se nachází v nevyhovujícím stavu. Jako nejvýhodnější varianta proto byla vybrána výstavba jednopodlažního objektu s výrazně menším objemem a v energeticky úsporném standardu. Novostavba bude oproti stávající výpravní budově posunuta východním směrem blíže k nástupišti č. 2. Přízemní objekt bude tvořen dvěma výškově i materiálově odlišnými kvádry. Prosklená stěna odbavovací haly bude ve vstupním průčelí olemována portálem z pohledového betonu. Na kvádr haly naváže nižší část s provozními místnostmi, provedená v režném cihelném zdivu. Součástí prací bude renovace zastřešení přilehlého nástupiště, které využívají vlaky ve směru do německého Hofu.
Ve spolupráci s městem Aš bude upraven přednádražní prostor, kde se vybuduje malý autobusový terminál v přímé návaznosti na vlakové nástupiště. V sousedství nové výpravní budovy vznikne 22 parkovacích míst pro veřejnost. Zhotovitelem stavby je firma Berger Bohemia, investory Správa železnic (61,3 milionu Kč) a město Aš (7,5 milionu Kč). Stavební práce budou hotovy do prosince příštího roku.
Ve stanici Chodov bude nový objekt situován nedaleko vstupu do nového podchodu, vybudovaného v rámci výstavby moderních nástupišť. Stávající výpravní budova je ve špatném stavebně-technickém stavu, provozní náklady jsou příliš vysoké. Realizací investice dojde k racionalizaci provozu, objem stavby se přizpůsobí skutečným potřebám, současně se zjednoduší a zpřehlední pohyb cestujících.
Díky nové výpravní budově dojde k výraznému zvýšení bezpečnosti a úrovně kultury cestování, Tu zajistí nejen bezbariérový přístup do budovy a nové WC pro imobilní osoby, ale také výraznější propojení s navazujícími druhy dopravy. Veřejně přístupné prostory budou náležitě osvětleny a vybaveny prvky pro zvýšení informovanosti i bezpečnosti.
Nová výpravní budova bude jednopodlažní, z haly bude přístup do obslužných prostor a samostatným vstupem do pokladny se zázemím. Odbavovací hala bude převýšená a pro cestující rozpoznatelná. Hlavní vstup se předpokládá od pěší komunikace, další možnost přístupu bude od Nádražní ulice. S vybudováním výpravní budovy souvisí i úprava přednádražního prostoru, vybudování parkoviště P+R a K+R u technologického objektu. Stojany na kola včetně dvou boxů budou umístěny při pěší komunikaci před vstupem do objektu. Na místě dnešní výpravní budovy vznikne zastávka náhradní autobusové dopravy a točna autobusů. Zhotovitelem stavby je Strabag Rail, hotovo bude příští rok v říjnu.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |