VRT pomůže s rozvojem Prahy 10, vyroste nová čtvrť a podél bývalé dráhy park
Správa železnic, hlavní město Praha a Praha 10 podepsaly memorandum o spolupráci na přípravě vysokorychlostní trati, která povede přes území městské části. Dohoda má zajistit, aby se rozvoj železnice spojil s proměnou okolí v moderní a příjemné místo pro život.
Jedním z klíčových projektů je nové odstavné nádraží ve Strašnicích, které bude sloužit k údržbě vysokorychlostních souprav. Současně by se tato dopravní stavba měla stát základem pro vznik nové městské čtvrti. Počítá se s lávkou pro pěší a cyklisty, novým silničním mostem i s rezervou pro budoucí zastavění části nádraží, které umožní využít území i po zahájení provozu vysokorychlostních vlaků.
„Vysokorychlostní železnice je pro Prahu civilizační skok. Přiblíží nás Brnu, Ostravě i Evropě na hodiny, odlehčí D1 i letišti a přivede nové investice i kvalifikovaná místa. Ve Strašnicích ji spojujeme s městotvornými projekty. Tedy odstavným nádražím s rezervou pro budoucí zástavbu a Drážní promenádou, která promění bývalou trať v zelenou páteř pro pěší a cyklisty. Trváme na tom, aby se stavělo s respektem k lidem. Jde nám o snížení hluku a prašnosti, ochranu stromů, jasnou koordinaci a co nejmenší omezení pro okolí. Memorandum je závazek, že VRT v Praze nevznikne mimo město, ale pro město,“ říká primátor Bohuslav Svoboda.
„Podepsané memorandum je příkladem, že moderní vysokorychlostní železnice a kvalitní veřejný prostor mohou v Praze vznikat společně. Projekty odstavného nádraží ve Strašnicích a Drážní promenády navrhujeme tak, aby přirozeně podpořily rozvoj okolní čtvrti a pohodlný pohyb lidí pěšky i na kole,“ uvedl náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.
Druhou důležitou součástí memoranda je Drážní promenáda – zelený pás a stezka pro pěší a cyklisty, která propojí Vršovice se Strašnicemi. Vznikne na místě bývalé železniční trati a vytvoří příjemnou a bezpečnou trasu pro každodenní pohyb i rekreaci. Tam, kde se bude trasa promenády křížit s novou vysokorychlostní tratí, bude řešení upraveno tak, aby mohla fungovat i po výstavbě železnice.
„Součástí memoranda je studie stanovující principy, jak uspořádat železniční zázemí, abychom ho v budoucnu mohli začlenit jako součást nové čtvrti. Jak přesně bude tato nová čtvrť vypadat, vydefinuje navazující územní studie, na které se v tuto chvíli začíná pracovat. Rád bych proto pozval občany Prahy 10, aby se zapojili do participačních aktivit, které proběhnou v prvních měsících příštího roku,“ doplnil náměstek primátora Petr Hlaváček.
„Pro Prahu 10 je tato dohoda zásadní. Otevírá cestu k realizaci Drážní promenády v celé její délce a zároveň umožní proměnu jedné z největších rozvojových lokalit v širším centru metropole ve funkční součást města, doplněnou o potřebnou železniční infrastrukturu. Architekty a projektanty prověřená možnost budoucí výstavby nad nádražím navíc posouvá Prahu k efektivnějšímu využívání městského prostoru, jak je to běžné v západní Evropě či na druhé straně Atlantiku,“ dodal starosta Prahy 10 Martin Valovič.

