úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Výstavba obchodní center v Evropě zpomaluje, na řadu přichází revitalizace

20.06.2018  |  Petr Bayer

Tempo výstavby obchodních center v Evropě zpomaluje, v roce 2017 poklesl objem dokončených prostor meziročně o 23 % na 3,8 milionu čtverečních metrů. Investoři se soustředí na revitalizace s důrazem na kvalitní prostředí, rozšíření služeb a zážitkových prostor. Za trendem stojí postupně saturovaný trh, měnící se poptávka spotřebitelů a nájemců, technologický vývoj a boj s online obchodováním. Vyplývá to z nejnovější zprávy European Shopping Centres společnosti Cushman & Wakefield.

 

„Zpomalení výstavby evropských obchodních center se týká zejména rozvinutějších trhů západní Evropy, ale i regionu CEE. Místo výstavby dochází k četným revitalizacím. Mají-li si centra udržet zákazníky, přilákat nové a prodloužit jejich čas v centru, pak dobře navržené, vysoce kvalitní prostory s vysokým zastoupením služeb (pošta, doktoři, realitní kanceláře a další) a zážitkových konceptů (edukačních, zábavních, gastro a dalších), zasazené do zajímavého architektonického řešení interiérů, jsou nezbytné. Vznikají tak živoucí střediska, která plní různé obchodní, volnočasové a sociální potřeby všech věkových kategorií a vytváří unikátní destinaci pro trávení volného času“, říká Jan Kotrbáček, partner C&W. „Příkladem takového centra je Eurovea. Lze říct, že tento multifunkční komplex vytvořil nové centrum Bratislavy,“ dodává.

Rozloha prostor obchodních center v Evropě činila počátkem roku 2018 celkem 166,5 milionu m2, což představuje nárůst během roku 2017 o 2,3 %. Na západní Evropu z toho připadá 109,7 milionu m2 a na střední a východní Evropu (CEE) 56,8 milionu m2. Turecko v průběhu roku 2017 vystřídalo Rusko na pozici stavebně nejaktivnějšího trhu: ve druhém pololetí zde přibylo 495 000 m2. Druhé Rusko si přičetlo 330 000 m2 a třetí je Polsko s 298 000 m2.

 

Odhaduje se, že v příštích dvou letech na trh přibude celkem 6,6 milionu m2 nových prostor. Mezi Západem a Východem však bude patrný značný rozdíl, jelikož v západní Evropě se očekává pokles objemu o 21,3 %, kdežto v regionu CEE naopak nárůst o 12,3 %. Bude tak nadále pokračovat trend posledního desetiletí, kdy západní Evropa za střední a východní Evropou co do nově vybudovaných prostor pokulhává.

 

Střední a východní Evropa

V roce 2017 bylo Rusko druhou nejaktivnější zemí z hlediska výstavby i přesto, že roční objem dokončených ploch poklesl ze 1,6 milionu m2 v roce 2016 na 0,6 mil. m2 v roce 2017. Příčinou je zčásti propad ekonomiky od roku 2014, kdy se počet nově zahájených projektů výstavby značně snížil, a také vyrovnání nabídky a poptávky v roce 2017. Ze struktury rozpracovaných projektů na rok 2018 vyplývá, že developeři nyní přesunují pozornost od rozsáhlých spíše k menším projektům.

 

Nabídka obchodních center v Turecku loni výrazně vzrostla o 1,1 mil. m2 nových prostor, což představuje 47 % celkové plochy dokončené v regionu CEE za rok 2017. Tím Turecko získává prvenství z hlediska aktivity výstavby. Projekty rozpracované na roky 2018/19 obnášejí 1,4 mil. m2 nových ploch, přičemž zhruba 70 % z nich se nachází v Ankaře nebo Istanbulu. Tento trend by však měl zpomalovat v důsledku relativně slabého obchodního prostředí a skutečnosti, že některé části trhu jsou téměř saturovány.

 

Ve střední Evropě došlo v roce 2017 k téměř 20% poklesu nově otevřených prostor obchodních center. Zlepšení ekonomické situace však v regionu vede ke zvyšování mezd a maloobchodních tržeb. To přitahuje zájem zahraničních obchodníků a výstavbu maloobchodních nemovitostí v Polsku, ČR a na Slovensku.

 

Další články k tématu

 

 

Odběr newsletteru

Aktuality

08.01.2020 Průzkum Skypaper: Loňský růst hlásí dvě pětiny stavebních firem

Stavební firmy v loňském roce očekávaly růst podle 40,3 procenta respondentů, když v polovině roku tak mínilo 46,5 %.…

07.01.2020 Skypaper hlavním mediálním partnerem Smart Community, start již v lednu

Inteligentní budovy, čistou mobilitu nebo technické vzdělávání má za cíl podporovat cyklus konferencí Smart Community…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte letos ve vaší stavební firmě?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« únor 2020 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž | Akce
Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.