úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Výstavba se může přesunout ze silnic na železnici

29.03.2016  |  Petr Bayer Aktualizováno: 28.03.2016

Výstavba dopravní infrastruktury se v nastávajícím období může z části přesunout ze silnic na železnici. Evropská komise totiž není vstřícná k jednáním o zrychleném procesu posuzování staveb podle nového zákona EIA, což může silniční stavby odsunout až na několik let. Naproti tomu železniční stavitelství má v zásobě řadu projektů, které lze realizovat dříve. Na Železniční konferenci Pardubice to uvedl první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

V případě železnic se totiž v současnosti realizují téměř výhradně modernizace, které nepřinášejí takové problémy jako výstavba nových tras silnic, kde Ministerstvo životního prostředí nechce potvrzovat původní posouzení. „Pokud bude potřeba znovu celé hodnocení EIA, znamená to posun minimálně o jednu stavební sezónu. Připravují se proto další projekty Správy železniční dopravní cesty,“ prohlásil Čoček.

Na železnice se v minulém plánovacím období Operačního programu Doprava I vynaložilo celkem asi 102 miliard korun, z toho přibližně 31 miliard Kč z národních zdrojů. „Boom nastal v roce 2015, kdy bylo alokováno rekordních 44 miliard korun, obdobných 41 miliard má být připraveno letos,“ vyčíslil generální ředitel SŽDC Pavel Surý. Nejblíže realizaci jsou projekty v Plzni, Beroun – Králův Dvůr, Praha hl. n. – Hostivař a na trati Petrovice u Karviné – Břeclav. V únoru bylo odesláno dalších 14 akcí, a to modernizace železničních stanic Pardubice, Česká Třebová a Cheb, Praha – Lysá n. L., Plzeň – Domažlice – hranice SRN, Brno – Přerov, trati do Kralup, Česká Třebová – Přerov, Beroun – Plzeň, Otrokovice – Vizovice, Praha – Kladno a napojením letiště Václava Havla, Kolín – Všetaty – Děčín, Havlíčkův Brod - Brno.

„Velkou výzvou jsou nové trasy. SŽDC doposud modernizovalo tratě v původní stopě. V momentě, kdy začneme stavět úplně nové tratě, narazíme na problémy s výkupy pozemků a s posudky na vliv na životní prostředí. A právě na tyto problémy se musíme připravit,“ uvedl místopředseda hospodářského výboru parlamentu Martin Kolovratník.

Na konferenci se také diskutovalo o soutěžích na dopravce. „Stát by měl přispívat všem krajům stejně, aby to bylo spravedlivé. V těchto dnech vláda podepsala koncept, kterému se na pracovní úrovni říká Memorandum II a týká se období od roku 2019 po dobu 15 let. Jedná se o příspěvek zhruba třetiny nákladů na regionální dopravu. Stát nechává možnost rozhodnutí na krajích. Zda budou soutěžit nebo jestli přímo osloví konkrétního dopravce, bude jejich volba. To je asi jedním z největších sporů této konference. Protistrana, tedy zástupci soukromých dopravců, říkají, že stát měl přímo ustanovit podmínku, že kraje musí soutěžit,“ vysvětluje Kolovratník.

Předposlední část konference se zabývala legislativními novelami železničních zákonů. Diskuze se brzy stočila na jedno z hlavních témat současnosti, a to vznik a podobu nového regulátora přístupu k dopravní infrastruktuře. „Současná železniční infrastruktura je výrazně přetížená. Jako o řešení se můžeme bavit o nových, třeba i vysokorychlostních tratích, ale to je výhledově úkol řádem na několik let. Co ale můžeme udělat hned, je zřízení regulátora. On bude tím nezávislým orgánem, který rozhodne, kolik a jakých vlaků pustí na trať,“ komentuje Kolovratník.

„Obecně převládá názor, že současná situace na železnicích je špatná. Jezdí příliš mnoho vlaků, které jsou krátké, mají tři nebo čtyři vagóny a přitom přepraví malý počet lidí. Cítím, že převažuje shoda udělat změnu a vytvořit tlak na dopravce, aby zjednodušeně vlaků jezdilo méně, ale byly větší a delší. Díky tomu se uvolní prostor na trati,“ líčí Kolovratník.

Konferenci zakončil blok diskuzí nad železničními projekty 21. století. Dominovalo téma přípravy tzv. rychlých spojení. „V Pardubicích zazněl poprvé jasný jízdní řád, jak budeme VRTky stavět. V těchto dnech začíná vznikat Studie příležitostí, která detailně prozkoumá celou Českou republiky a navrhne přesné vedení tras. Hotová bude za rok a půl a pro mě je to návod, jak dále postupovat,“ uzavřel Kolovratník.

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

21.11.2019 Energetické Oskary vyhlášeny, Skypaper ocenil aktivní dům

V pražské Betlémské kapli byly slavnostně předány tituly a další ocenění v již 17. ročníku celostátní soutěže Český…

13.11.2019 Průzkum Skypaper: Stavebnictví nejvíce trápí legislativa a korupce

Firmy opět uvádějí, že stavebnímu sektoru by nejvíce prospěla kvalitnější legislativa, byť oproti loňsku došlo k…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj letos očekáváte ve své stavební firmě?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« prosinec 2019 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž | Akce
Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.