Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Začala stavba D7 z Knovíze do Slaného, celá bude hotova v roce 2029

12.12.2024
Petr Bayer

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět úsek dálnice D7 z Knovíze do Slaného ve Středočeském kraji. Cena prací na 6,6 kilometru dlouhé stavbě je podle smlouvy 1,5 miliardy Kč bez DPH, potrvají 2,5 roku. Cílem je přestavět silnici I/7 na dálnici se čtyřmi pruhy. Nový úsek naváže na hotových 17 kilometrů D7 z Prahy do Slaného. ŘSD teď staví všechny tři chybějící úseky středočeské části D7.

„Splnili jsme náš slib, že do konce roku začneme stavět všechny středočeské úseky dálnice D7. Míříme k tomu, že celá dálnice D7 mezi Prahou a Louny bude hotová v roce 2027. Dálnice D7 je důležitou spojnicí Prahy s průmyslovou aglomerací kolem Loun a Chomutova, její dostavbou zlepšíme také spojení na Německo,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Nový dálniční úsek vznikne zčásti rozšířením silnice I/7, která bude fungovat jako pravá polovina dálnice. Levá polovina bude novostavba, tu chce ŘSD zprovoznit už v létě 2026. Součástí stavby budou 4 mosty, z nichž nejdelší (264 metrů) překlene údolí Šternberského potoka. Další 3 mosty se opraví. Stavba zahrne i 2 mimoúrovňové křižovatky a 6 protihlukových stěn dlouhých dohromady 3,2 kilometru. ŘSD také rozšíří odpočívku vpravo u Netovic: počet míst pro osobní auta se zdvojnásobí na 42, u nákladních aut vzroste ze 6 na 22 míst. Nově tam bude moci parkovat i 5 autobusů a 7 karavanů. Až bude tento úsek D7 hotový, rozšíří ŘSD i odpočívku Netovice vlevo.

„Na zahájeném úseku vybudujeme i přeložky několika silnic II. a III. třídy. Kvůli stavbě dálnice bude nutné zbourat zahradní domek, který stojí v místě pilířů nového mostu, a také halu stavebnin. V říjnu jsme začali stavět úsek D7 mezi Slaným a Kutrovicemi, před několika dny část z Kutrovic do Panenského Týnce. Předpokládáme, že v roce 2027 už bude v provozu všech zbývajících 17 kilometrů středočeské části dálnice,“ dodává generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Archeologové našli pohřební sídliště ze starší doby bronzové, broušené sekery i keramiku. Objevili i hrob z doby laténské nebo středověké náušnice. K zajímavostem patří, že u Netovic vede trasa poddolovaným územím Studeněves, mezi obcemi Kvíc a Kutrovicemi ložiskem černého uhlí Slaný. Při geotechnickém průzkumu ŘSD lokalizovalo historickou hornickou činnost jako uhelné sloje a chodby, bylo proto potřeba zpevnit podloží budoucí dálnice.

Z dálnice D7 zbývá dostavět 24 kilometrů, v provozu je téměř 60 kilometrů. Dálnice D7 mezi Prahou a Chomutovem bude dlouhá 83 kilometrů. Cílem je, aby byla hotová do roku 2029. Její první úseky vznikly v 60. a 70. letech minulého století v návaznosti na stavbu Nového letiště v Ruzyni. Dálnice D7 je důležitá nejen jako tah pro mezinárodní dopravu, ale i jako spojení obyvatel středních a severních Čech s Prahou. Poblíž D7 jsou průmyslové zóny, kde pracují tisíce lidí.

D7 MÚK Knovíz – MÚK Slaný - západ

Hlavní trasa:

délka: 6620 m

počet stavebních objektů: 115

zhotovitel: Swietelsky stavební s.r.o. a Herkul a.s.

cena stavby dle smlouvy: 1 535 955 519 Kč bez DPH

zahájení realizace: 12/2024

zprovoznění: 6/2027, levý jízdní pás 6/2026

délka stavby do zprovoznění: 29 měsíců

ŘSD aktuálně realizuje 330,7 kilometru nových staveb. Jedná se o 264,1 km dálnic a 66,6 km silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 97,9 km dálnic a silnic I. třídy. Kompletní přehled všech připravovaných i realizovaných staveb v interaktivní mapě www.rsd.cz.

Další články k tématu