Začíná průzkum pro Krušnohorský tunel na vysokorychlostní trati Praha-Drážďany
Správa železnic zahájila přípravy na předběžný geologický průzkum na trase plánované vysokorychlostní trati Praha-Drážďany. Výsledky určí způsob ražby přes 30 kilometrů dlouhého přeshraničního Krušnohorského tunelu a opatření pro ochranu podzemních vod. Náklady přijdou na 68,4 milionu korun bez DPH.
Přípravy v území mezi Chabařovicemi a státní hranicí s Německem začnou ještě do konce roku. Tunel bude klíčový pro zlepšení železničního spojení mezi oběma zeměmi. Bude sloužit jak pro osobní, tak i nákladní dopravu. „V první fázi vznikne realizační dokumentace projektu hydrogeologických prací, následně budeme komunikovat s příslušnými úřady a majiteli pozemků. První vrty by se mohly uskutečnit do konce února příštího roku. Největší část jich začne až na podzim,“ říká ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Správy železnic Jakub Bazgier.
Odborníci podle projektu plánují 16 vrtů. Ty budou hluboké minimálně 25 metrů, nejhlubší bude měřit 485 metrů. Tyto vrty jsou zásadní pro získání informací o horninovém prostředí a hydrogeologických podmínkách trasy. Data z průzkumu pomohou při rozhodování o nejvhodnějším způsobu ražby tunelu a při stanovení vodního režimu podzemních vod, což je klíčové pro zajištění bezpečnosti a efektivity výstavby a následného provozu.
Průzkum bude probíhat v katastrálních územích Krásného Lesa v Krušných horách, Větrova u Krásného Lesa, Telnice, Stradova u Chabařovic, Chlumce u Chabařovic a Chabařovic. Tyto lokality byly vybrány pro svou strategickou polohu a specifické geologické podmínky, které je nutné detailně prozkoumat před zahájením stavebních prací. Realizaci projektu a následných geologických prací provedou GeoTec-GS, GEOtest a bulharská GEOPS Ltd.