Železniční most na Výtoni zůstane, doplní jej nový plochý most
Historický železniční most na pražské Výtoni bude kompletně zrekonstruován a zachován na původním místě. Rozhodnutí ministra dopravy Martina Kupky bylo učiněno na základě odborného posudku HIA (Heritage Impact Assessment) a dalších doporučení památkových institucí, včetně Národního památkového ústavu. Správa železnic plánuje do tří let původní Výtoňský most z roku 1901 snést a přemístit na vhodné místo, kde bude opraven. Pod pražským Vyšehradem zároveň vybuduje mostní provizorium, které umožní zachovat železniční dopravu.
„Podle závěrů posudku dopadu plánované rekonstrukce Výtoňského železničního mostu na kulturní dědictví (HIA) by přesun původní nýtované příhradové konstrukce znamenal nevratnou ztrátu významného kulturního prvku. Závěrem posudek doporučuje zachovat a opravit most na původním místě a doplnit jej o nový plochý most pro zvýšení kapacity. Technické řešení třetí koleje bude předmětem architektonické soutěže, kterou Správa železnic vypíše,“ říká Kupka.
HIA navrhuje také přepracování stanice Výtoň a koordinaci s dalšími projekty na obou březích Vltavy. Odborníci, veřejnost i instituce mají nalézt řešení, které spojí dopravní potřeby s ochranou kulturního dědictví. „Bez ohledu na zvolenou variantu obnovy Výtoňského mostu bude nutné stávající mostní konstrukci snést a zároveň po dobu stavebních prací zachovat železniční dopravu. Z toho důvodu počítáme s vybudováním mostního provizoria, které by omezený rozsah dopravy zajistilo,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V současné době jsou vlaky na Výtoňském mostě provozovány maximální rychlostí 20 km/h a využít lze vždy jen jednu kolej, přeložka na mostní provizorium by tedy neměla přinést větší dopravní omezení nad rámec těch současných. Instalace provizoria se předpokládá v roce 2028 v souběhu s výlukami navazujících staveb. Předcházet tomu musí vymístění inženýrských sítí mimo most, což se předpokládá v roce 2027. Na plánu přeložek nyní pracuje projekční tým, který vzešel z výběrového řízení.
„Lokalitu pro uložení původní konstrukce budeme vyhledávat společně s hlavním městem, aby se do ní dalo i s konstrukcí dostat, byl v ní pracovní prostor a nestálo to mnoho peněz za pronájem,“ dodává Svoboda. Správa železnic má již vytipovanou lokalitu na pozemcích Povodí Vltavy, kde je v současnosti zařízení staveniště pro Dvorecký most pod Modřanským jezem. Tato lokalita splňuje vše potřebné, ale Správa železnic projedná ještě alternativní možnosti.
Historický kontext nýtované konstrukce železničního mostu pod Vyšehradem
Železniční most na Výtoni z roku 1901 je klíčovou součástí pražské dopravní infrastruktury, ale kvůli špatnému technickému stavu a únavovým trhlinám dosahuje konce životnosti. Původní návrh inženýrů z přelomu 19. a 20. století počítal, že po 30 a 60 letech projde most zásadní opravou, spočívající zejména v obnově protikorozního nátěru. Poté se měla konstrukce nechat dožít; od počátku se počítalo s výměnou přibližně po 90 letech existence. Nyní most slouží už 124 let.
Životnost teoreticky mohla prodloužit celková rekonstrukce, k té ale bohužel v době komunismu nedošlo a most v roce 2008 dostala Správa železnic již v neopravitelném stavu. V témže roce například vyměnila část mostnic (pražců), všechny je vyměnila ještě jednou v letech 2020 a 2021, čistila také dolní část mostu. To však byly údržbové práce, které životnost konstrukce zásadně neprodloužily.
