úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Chloupek: Budovu ViaPharmy jsme zvládli upravit i během výstavby

Jan Chloupek

Poradenská společnost CBRE se podílela na vzniku jedné z „nejzelenějších“ budov v Česku - budovy ViaPharma v Panattoni Parku Prague Airport II. Podle aktuálně nejnovějšího standardu BREEAM 2016 toto distribuční centrum dosáhlo úrovně Excellent, konkrétně 82,4 procentních bodů. „Ani v okolí budovy nechybí ekologické prvky, kromě parkových úprav například také tzv. ještěrkárny,“ říká v rozhovoru pro Skypaper Jan Chloupek, Senior Project Manager - Building Consultancy, CBRE.

 

Jaká byla role vašeho týmu při realizaci tohoto projektu? V jaké fázi výstavby jste se mu začali věnovat?

Dobré na celé věci bylo to, že jsme se k tomuto projektu dostali relativně včas. CBRE byla pověřena svým klientem, společností ViaPharma, která se stará o distribuci léčiv především pro síť lékáren Dr. Max, k jednání o podmínkách nájemní smlouvy v dané budově. V tu dobu sice stavba už běžela, developer zahájil výstavbu spekulativně. Ale přesto bylo ještě možné nastavit všechny technické požadavky tak, aby vyhovovaly specifickým potřebám distribuce léčiv. Samozřejmě po uzavření budoucí nájemní smlouvy s developerem bylo nutné jednat velice rychle.

Jaké jsou ty zmíněné specifické potřeby při distribuci léčiv?

Distribuce léčiv se musí přesně řídit příslušnými zákony, na jejichž dodržování trvale dohlíží Státní ústav pro kontrolu léčiv. Z technického pohledu je nejdůležitější vnitřní teplota. Ta musí být celoročně v rozmezí 15 až 25 stupňů Celsia a to rovnoměrně v celé hale. Odchylka jakýmkoliv směrem by měla obrovské následky, takže k tomu prostě nesmí dojít. Další specifickým rysem této konkrétní budovy bylo to, že klient si zde přál provozovat e-shop. Ten musel být technicky zcela oddělen od zbytku provozu, tomu se musel projekt také přizpůsobit.

Jak se vám podařilo nastavit tepelný režim v budově?

Systém udržování stabilních teplot probíhá pomocí technologických jednotek na principu tepelných čerpadel typu vzduch-vzduch umístěných na střeše. K tomu pak dodatečné plynové vytápění a nezávislé chlazení pro vykrývání extrémních výkyvů. Distribuce chlazeného případné ohřátého vzduchu po hale byla zabezpečována speciálními textilními rukávci tak, aby nikde nevznikla „hluchá místa“ s rozdílnými teplotami.

Budova mimořádně uspěla v hodnocení dle certifikace BREEAM, jaké další parametry se na tom podílely?

Byla to pochopitelně celá řada věcí, hodnocení BREEAM je velice komplexní záležitostí. Pochopitelně nám nahrála skutečnost, že potřeby skladování a distribuce léčiv současně směřují k výstavbě budovy, která prostě musí splňovat ekologické požadavky na nízkou energetickou náročnost. Kromě toho v budově byly vybudovány další, ne zcela obvyklé služby pro zaměstnance i pro návštěvníky. Jako například kantýna, lékárna, příjemné odpočinkové a relaxační zóny, posilovna. V okolí budovy pak nechybí ekologické prvky, kromě parkových úprav například také tzv. ještěrkárny. To jsou speciální stanoviště, která mohou sloužit jako habitat pro hmyz, ale také třeba pro ještěrky a další menší živočichy. V součtu z toho bylo hodnocení přesahující 82%, což znamená zisk certifikátu BREEAM Excellent. Radost jsme samozřejmě měli i z toho, že projekt získal v kategorii průmyslových nemovitostí také první místo v soutěži Best of Realty 2019.

Na tomto projektu pracovalo oddělení společnosti CBRE nazvané Building Consultancy. Čím se toto oddělení obecně zabývá?

V oddělení pracuje přibližně 40 manažerů a většina z nich se zaměřuje na projektový management výstavby kanceláří. Naše služby lze rozdělit do čtyř základních segmentů: Technical a Land due diligence, Workplace strategies, interiérový design a projektový management. Služby poskytujeme pro kancelářské i industriální budovy a také pro retail.

Projekt ViaPharma byl záležitostí našeho industriálního týmu. Ten může buď radit budoucímu nájemci a zastupovat jej v jednání s developerem, nebo naopak může pracovat pro majitele nemovitosti. Dvěma základními službami jsou v každém případě projekt management a projekt monitoring. Pokud je naším klientem nájemce, tak zajišťujeme implementaci požadavků jeho provozů do vznikající budovy.

V realizační fázi dohlížíme na to, aby byly veškeré požadavky implementovány do Realizační dokumentace a následně přesně provedeny během výstavby. Po finální kontrole pak společně s developerem předáváme budovu uživateli. Tím druhým případem je situace, kdy se firma, která nepůsobí ve stavebnictví, rozhodne postavit si budovu sama pro sebe. Pak zajišťujeme kompletní servis projektového managementu. Jsme schopni budovu navrhnout, zajistit povolovací řízení a budovu také postavit, zkolaudovat a předat

Stavbu zajišťujete pomocí generálního dodavatele?

Ano, momentálně využíváme generální dodávku. Ale dovedu si představit, že do budoucna přejdeme i na systém řízeného Construction managementu.

Na jakých projektech v současnosti pracujete?

Přestože náš tým není až tak velký, projektů máme dost. Momentálně rozjíždíme jeden větší projekt u dálnice D5. Zde pracujeme na straně majitele nemovitosti. Ten potřebuje pomocí přístavby rozšířit halu pro stávajícího nájemce, firmu působící v oblasti automotive, o dalších 15 000 m2. Jiným pro nás velice významným projektem je výstavba provozu v oblasti potravinářské výroby. Jedná se o nové výrobní a distribuční centrum jídel pro pasažéry letadel. Naším klientem je zde jedna z největších světových leteckých společností.

Petr Bayer 

 

Odběr newsletteru

Aktuality

27.02.2020 Časopis Skypaper opět v porotě ČDS a udělí cenu za celospolečenský přínos

Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…

08.01.2020 Průzkum Skypaper: Loňský růst hlásí dvě pětiny stavebních firem

Stavební firmy v loňském roce očekávaly růst podle 40,3 procenta respondentů, když v polovině roku tak mínilo 46,5 %.…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte letos ve vaší stavební firmě?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« květen 2020 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž | Akce
Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.