Česko se opět po nezdaru v minulosti s dálnicí D47 pouští do výstavby ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru formou tzv. PPP projektu, kdy dodavatel zajistí finance a může zato komunikaci po určitou dobu provozovat. Připravuje se tendr na poradce výběru koncesionáře, výstavba by mohla začít na podzim za dva roky. Úsek o délce 32 kilometrů mezi Příbramí a Pískem by měl stát kolem 25 miliard korun. „ PORR se zcela určitě přihlásí, pokud bude vypsán tendr,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro magazín Skypaper generální ředitel této rakouské firmy Karl-Heinz Strauss.
Jaké nejvýznamnější projekty realizujete na globálních trzích?
Máme řadu velkých projektů po celé Evropě. V Německu například projekt Stuttgart 21, průmyslové projekty pro BMW, Haribo, OSRAM. Stavíme metro v Kataru, další tunely v Rakousku a ve Švýcarsku, řadu rezidenčních projektů, v Polsku rychlostní silnici S 17. Mezi naše nejnovější projekty patří mosty a tunely v Norsku a Anglii a ve všech těchto zemích stavíme také výškové domy.
U hlavního nádraží ve Vídni upoutá obrovské staveniště. Co tam vyrůstá?
Jde o velký developerský projekty pro naši partnerskou firmu UBM Strauss a partner. Vzniká tam Kvartier Belvedere s komplexem hotelů Novotel a Ibis, čtyři objekty s kancelářemi a obchody a jeden rezidenční projekt. Celkové náklady dosahují přibližně 350 milionů eur.
Přenesme se do Česka. Jaké velké projekty realizujete zde?
Po celé ČR plánujeme a realizujeme pozemní a inženýrské stavby, jde o obchvat kolem Prahy R510, asanaci dálnic D5 a D7, rekonstrukci komunikace Vizovice – Lhotsko, obchvat Chrudimi, rekonstrukci železnice Ústí nad Orlicí – Lichkov i pokračování dálnice Hradec Králové – Jaroměř – Trutnov.
V ČR se připravuje výstavba D4 formou PPP mezi Příbramí a Pískem. Zúčastníte se tendru?
Ano, PORR se zcela určitě přihlásí, pokud bude vypsán tendr.
Je možno snížit odhadovanou cenu kolem 25 miliard korun?
Dnes to ještě nemůžeme říci, protože nevíme, jako podmínky v tomto projektu budou zakotveny. Všeobecně vždy pracujeme na tom, abychom nabídli to nejlepší řešení. PORR má velké zkušenosti s výstavbou komunikací touto formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Máme řadu zkušeností z Rakouska, Slovenska, Maďarska a dalších mezinárodních trhů, které můžeme v projektu D4 využít. Velkou výhodou také je, že blízko plánované trasy máme dceřinou společnost, která vyrábí asfaltové směsi.
Máte nějaké informace o parametrech tohoto tendru a bude mít pozitivní výsledek, když vzpomeneme na problémy s D47?
Myslím, že v ČR to nebude tak jednoduché, protože ještě chybí zákony, aby se to pozitivně mohlo vyřídit. Dálnice D47, jak jste zmínil, je toho důkazem. Tyto projekty by ale mohly mít v ČR úspěch, cítíme, že tato vůle existuje.
Můžete srovnat podmínky PPP projektů v Rakousku a dalších zemích, které by ČR měla použít?
Potíž je v tom, že parametry PPP projektu v ČR neznáme. Na druhé straně máme informace z Maďarska, Slovenska, Německa, podle nichž bychom se mohli orientovat.
Plánujete i jiné projekty v České republice?
Máme dlouhodobé plány po celé zemi při výstavbě dálnic, silnic, železnic i výrobě asfaltových a cementových směsí. Po celé ČR máme i řadu menších jednotlivých projektů.
Velkou příležitostí je několikaletá probíhající rekonstrukce dálnice D1. Angažujete se v tomto projektu?
Účastníme se každého tendru, jeden z posledních jsme vyhráli. Podmínky jsou pro všechny stejné, vyhrává ten, kdo má správnou cenu a nejlepší koncepci.
Co chystá PORR v ČR v pozemních projektech?
Máme řadu projektů, stavíme kanceláře, byty, účastníme se tendrů. V poslední době jsme například dokončili rozsáhlý kancelářský projekt Dock v Praze, podél Vltavy rezidenční projekt Marina Island nebo průmyslové haly. Připravili jsme s UBM projekt pro firmu Henkel, kde budeme stavět kanceláře a dostavovat byty.
Jaké jsou největší problémy stavebního sektoru v ČR, které způsobují současný propad výkonů?
Hlavní problém spočívá v tom, že chyběla dlouhodobá koncepce, protože vlády neustále měnily svoje představy a priority. Neexistoval dlouhodobý plán, podle kterého by se všichni mohli orientovat, měnily se priority, cíle. Problém je také v tom, že příprava projektů a proces povolování jsou velmi komplikované, rovněž jako legislativní předpoklady, které je zapotřebí naplnit. V poslední době však vidíme snahu, aby se toto zlepšilo.
Můžete porovnat tuto situaci v okolních zemích?
Je to tam jednodušší, protože existují státní organizace, které jsou kompetentní pro komunikace vyššího řádu a jsou stabilní, nemění se. V ČR naproti tomu dochází k častým změnám. Měla by se změnit legislativa tak, aby se rychleji povolovaly tyto projekty. Potřeba je státní organizace stabilizovat a neměnit tento status quo, když přijde nová vláda.
Ve všech zemích je ale obdobný, co se týče výstavby dálnic a železnic, že proces povolování je komplikovaný kvůli tomu, že existuje zbytečný odpor k výstavbě. Většinou nejde o věcné důvody k nesouhlasu.
Má ČR také nějaké výhody oproti ostatním zemím?
Česká republika má velkou finanční stabilitu a zdroje. Dopravní infrastruktura ještě není dokončena, stále má rezervy, kde lze pokračovat. Je možné, abychom zde začali řadu projektů. Myslím si, že to bude až ve druhé polovině roku 2017 a přál bych si, aby zde byla jasná strategie.
Petr Bayer
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |