Možnost využití finančních prostředků na výstavbu dopravní infrastruktury potvrdilo Memorandum o porozumění mezi ČR a Evropskou investiční bankou (EIB). Finanční a technická podpora EIB bude zaměřena na financování železničních projektů v letech 2023 - 2027 až do výše 7 miliard eur. “Potřeba investic do dopravní infrastruktury přesahuje momentální možnosti státního rozpočtu, a proto je budeme doplňovat dalšími nástroji financování, jako jsou úvěry od EIB. S výhledem k připravované stavbě české sítě vysokorychlostních železnic chceme s EIB spolupracovat dlouhodobě,” říká ministr dopravy Martin Kupka. Následovat bude podpis úvěrové smlouvy ČR (Ministerstvem financí) a EIB a smlouvy o zápůjčce mezi MF a SFDI.
„Udělali jsme další důležitý krok, abychom v příštích pěti letech mohli čerpat výhodné úvěry od EIB, prvních téměř 25 miliard korun už v příštím roce. Peníze by měly směřovat na investice do digitalizace a automatizace železniční dopravy, elektrifikace železničních tratí a na podporu regionální dopravy,“ říká ministr financí Zbyněk Stanjura. „Považuji za nanejvýš účelné a hospodárné optimalizovat v současné turbulentní době dluhové nástroje státu. S ohledem na rozkolísanost na finančních trzích totiž předpokládáme, že podmínky úvěru budou oproti standardním nástrojům financování státu výhodnější,“ dodává.
„EIB chce zintenzivnit dosavadní podporu modernizace železniční sítě v ČR a přispět k bezpečnějším, ekologičtějším a spolehlivějším dopravním alternativám, ze kterých mohou čeští občané a také podniky těžit. Věříme, že pro udržitelný a dlouhodobý hospodářský a sociální rozvoj země a EU je to klíčové,” prohlásila viceprezidentka EIB Lilyana Pavlova.
Prostřednictvím úvěrů EIB budou přednostně podpořeny velké projekty, jako jsou hlavní železniční koridory a uzly TEN-T, kde je infrastruktura elektrifikovaná, nebo kde je plánovaná elektrifikace do 10 let, nebo kde bude infrastruktura do 10 let přizpůsobená pro provoz vlaků s nulovými emisemi CO2. Do roku 2030 mohou být z těchto zdrojů rovněž podpořeny železniční tratě regionálního významu, kde infrastruktura není elektrifikovaná a investice do digitalizace a automatizace s cílem optimalizovat využívání železničních kapacit a zlepšit bezpečnost i interoperabilitu. Také umožní propojení mezi různými druhy dopravy v dopravním systému.
Investice do dopravní infrastruktury považuje vláda za jeden z klíčových kroků pro oživení současné ekonomiky zasažené inflací a růstem cen energií. Tomu odpovídá i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který vláda schválila v rekordní výši 150,9 miliardy korun. Část rozpočtu ve výši 30,7 miliardy bude zajištěna formou úvěru EIB a také dluhopisy emitovanými SFDI. Struktura a parametry tohoto financování budou předloženy vládě ke schválení.
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Jubilejní 20. ročník prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace (ČDS) vyhlásí vítěze…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |