Hotelová investiční aktivita v regionu střední Evropy CEE-6 dosáhla od loňského do letošního června 464 milionů eur. Oproti předcházejícímu 12měsíčnímu období jde o 74% nárůst. Za poslední dvě pololetí se prodalo 23 hotelů s téměř 3000 pokojů. „Nyní probíhá několik významných transakcí, a tak by letošní celkový objem hotelových investic mohl dosáhnout až 563 milionů eur, což je téměř o 30 % více než v roce 2022,“ uvádí Cushman & Wakefield.
„V posledních dvou pololetích podpořil transakční aktivitu v hotelovém sektoru v zemích CEE-6 rostoucí tlak na vlastníky, aby prodali nebo refinancovali svá aktiva, a na investory, aby uplatnili nahromaděný kapitál. Roli sehrála také zvýšená výkonnost hotelů. Navzdory obsazenosti nižší než v první polovině roku 2019 vyzdvihl růst ADR v hlavních městech CEE-6 v období H2 2022 – H1 2023 parametr RevPAR nad předpandemickou úroveň. Vzestupný trend v regionu by měl pokračovat: zatímco růst ADR se zmírní, zvyšující se obsazenost pomůže udržet pozitivní dynamiku RevPAR. Stabilizace inflace v kombinaci se zlepšením výkonnosti hotelů a návratem mezinárodních investorů, zejména z Asie a Blízkého východu, v příštím roce pravděpodobně podpoří další růst prodejů hotelů,“ říká vedoucí týmu hotelových transakcí v C&W Magsud Rahmanov.
Podle výzkumu C&W se polovina hotelových investorů ve střední a východní Evropě již zabývá otázkami ESG v rámci transakční due diligence a 40 % na jejich začlenění do ní aktuálně pracuje. Důvodem je zpřísnění regulace a potenciál ke zvýšení hodnoty aktiv – a také hrozba možných problémů při transakcích. Přes 50 % investorů při akvizicích a prodejích hotelů zaznamenalo problémy spojené s ESG. Pro asi 35 % investorů to mělo významné finanční dopady nad půl milionu eur. V regionu CEE se dotazovaní investoři s takto velkými dopady zatím nesetkali; 60 % to nicméně přineslo problémy nefinanční nebo finanční v nižší hodnotě (pod 500 tisíc eur). Ti, kteří k ESG přistupují, mohou zvýšit hodnotu hotelů díky vyšším příjmům, nižším provozním nákladům a atraktivitě pro investory.
ESG, tedy standard hodnotící dlouhodobý dopad firmy na životní prostředí a společnost, má v hotelovém sektoru význam i v tom, že podporuje nábor zaměstnanců, inovace, růst hodnoty značky a šanci získat lepší financování. Udržitelné hotely mohou uzavřít výhodnější obchodní podmínky s hotelovými operátory. Neméně důležitá je rostoucí regulace ze strany EU, která se dotkne i vlastníků hotelů.
„ESG je v hotelnictví morálním imperativem a také hraje zásadní roli při vytváření hodnoty a podporuje odolnost sektoru. Očekávání hostů, investorů a regulatorních orgánů se vyvíjí a majitelé či provozovatelé hotelů na to musí reagovat. Díky inovacím mohou vyhovět rostoucí poptávce po udržitelném a společensky odpovědném provozu. EU dynamicky rozvíjí legislativu na podporu zelené transformace. Bylo přijato již několik právních aktů, jež mají zefektivnit ESG reporting a budou mít přímý dopad na finanční i hotelový sektor, neboť zainteresované strany budou výkonnost hotelů v oblasti ESG posuzovat ve stále větší míře,“ doplňuje Lukáš Hejduk, vedoucí pro hotelový sektor, CMS.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |