úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Kupka: ČR potřebuje v příštích 10 letech do dopravní infrastruktury 2,8 bilionu Kč

ilustračka-dopravní-malý
30.01.2024  |  Petr Bayer

ČR bude potřebovat v příštích 10 letech investovat do rozvoje dopravní infrastruktury, na opravy a údržbu 2,8 bilionu korun v cenách roku 2022 „K zajištění těchto prostředků počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu, s tzv. PPP projekty. Zkušenosti s právě probíhající dostavbou dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázaly, že jako doplňkový nástroj k zajištění výstavby dopravní infrastruktury fungují,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Výstavba dálnice D4 vstoupila letos do závěrečné sezóny. V prosinci loňského roku dosáhla hranice téměř 80 % stavebních prací. V prosinci 2024 bude po 43 měsících prací dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem dokončena. Závěrečné práce budou zahájeny po zimní přestávce, v závislosti na klimatických podmínkách. Většina zemních prací již byla dokončena, a tak mezi klíčové letošní úkoly patří příprava vozovkových vrstev a kompletního vybavení dálnice.

„Spolupráce s naším zadavatelem, Ministerstvem dopravy ČR, a zhotovitelem DIVIA stavební, která je součástí skupiny VINCI Construction CS, byla klíčovým faktorem, který nám umožnil dosáhnout tohoto významného milníku 80 % dokončení. Jsme připraveni v tomto tempu pokračovat i při dokončování zbývajících prací,“ dodal generální ředitel Via Salis a výkonný ředitel VINCI Highways pro střední Evropu Christian Biegert.

V první polovině roku budou na trase D4 postupně připraveny všechny vozovky. Kromě podkladních vrstev ze štěrku a kamení budou položeny asfaltové vrstvy. Finální vrstva, po které budou jezdit automobily, budou položeny až v závěrečné fázi, aby nedošlo k jejich zatížení nebo poškození stavební technikou. Zatímco loni vyrostla většina ze 40 mostních konstrukcí na trase do fáze hrubé stavby, letos na nich budou pokračovat další práce: například proběhne pokládka izolací, budou se klást jednotlivé vrstvy vozovky nebo dodělávat zábradlí. Podzimní měsíce budou věnovány desítkám dokončovacích prací, testování a ověřování funkčnosti všech prvků dálnice.

Operační centrum

Operační centrum (SSÚK) u křižovatky Lety je v současné době ve fázi hrubé stavby. Bude v něm umístěno středisko řízení provozu, hlídkové a technické stroje a zařízení pro zimní údržbu, jako je sklad soli a zařízení na výrobu solanky.

Informační systém

Důležitou součást této stavby představuje komplexní informační systém. V roce 2024 budou instalovány kabelové rozvody, které se budou sbíhat do operačního střediska v Letech. Informační systém umožní poskytovat řadu technologických služeb včetně úsekového měření, kamerového dohledu (195 kamer), který pokryje 100 % dálnice i přilehlých oblastí, SOS tísňových telefonů (48), vysokorychlostních vah, meteostanic (10), variabilních dopravních značek a informačních panelů (34) a analyzátorů dopravního proudu. Systém bude komplexně testován, aby byl bezchybně připraven na otevření dálnice.

BIM

Dostavba D4 mezi Příbramí a Pískem je největší liniovou stavbou v ČR, která využívá technologii BIM. Díky BIM má dálnice D4 digitální dvojče, které obsahuje veškeré informace o jednotlivých součástech dálnice a klíčovou dokumentaci, jako jsou kolaudační rozhodnutí a manuály. Technologie BIM se podílí i na plynulém přechodu mezi fází výstavby a provozu a zajistí vysoce kvalitní údržbu dálnice D4 po celou dobu 25 let trvání koncese.

Odpočívky Krsice

Na jaře budou rovněž zahájeny hlavní práce na stavbě odpočívek u Krsic, které nabídnou kompletní zázemí pro odpočinek řidičů, mimo jiné celkem 246 parkovacích míst. Souběžně se začnou stavět dvě čerpací stanice s restauracemi.

Motýlí dálnice

Podél celé trasy budované dálnice D4 se na jaře po obou stranách začne vysévat speciální obohacená travní směs, v níž je vedle tradiční trávy vysoký podíl lučních bylin a květin, které jsou přirozené pro tuto oblast a podpoří rozvoj biodiverzity v této lokalitě. Současně se budou i nahrazovat dřeviny, které byly vykáceny při vytyčení trasy dálnice.

Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy se státem hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat.

 

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

28.06.2024 Soutěž Česká dopravní stavba zná vítěze

Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

13.06.2023 Soutěž ČDS zná vítěze, Skypaper ocenil silnici v CHKO Slavkovský les

Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« prosinec 2024 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce