Rekonstrukce železniční stanice Pardubice hlavní nádraží, která zvýší bezpečnost provozu i dopravní dostupnost částí krajské metropole, bude dokončena v prosinci příštího roku. Projekt je spolufinancován EU z Nástroje pro propojení Evropy (CEF), celkové investiční náklady stavby činí přibližně 6,37 miliardy Kč. Rekonstrukce jedné z nejvytíženějších stanic v zemi se nyní přehoupla do druhé poloviny, modernizují se nástupiště a kolejiště, roste i nová lávka a pokračuje oprava výškové budovy, která bude sloužit jako školicí centrum.
Pardubické hlavní nádraží je vytížená koridorová stanice, jejíž modernizace se dlouho odkládala. „Od 60. let se realizovaly pouze dílčí opravy a nádraží už by dlouhodobě nedokázalo zvládat větší nápor vlaků. I přes technickou náročnost aktuálně probíhající čtyřleté stavby se ve stanici daří zajistit plynulý provoz. Věřím, že mírná zpoždění vlaků a snížený komfort vnímají cestující jako nutnou daň za podstatně lepší cestování v blízké budoucnosti,“ uvádí ministr dopravy Martin Kupka.
V roce 2020 se práce soustředily především na kabelizaci a instalaci provizorního zabezpečovacího zařízení, realizovaly se přeložky inženýrských sítí, kanalizace a nové trakční vedení. Nový je rovněž most u Parama a také čtyřkolejné přemostění ulice 17. listopadu, které doplnily další 2 mosty. Jeden trvalý pro nově přidanou kolej a druhý provizorní, díky kterému se mohl zachovat dvoukolejný provoz v průběhu rekonstrukce. Do podchodu, který propojuje Sladkovského a Rokycanovu ulici, se napojil nový tubus, který bude sloužit jako přístup na novou zastávku Pardubice centrum,“ vysvětluje Kupka.
Rozsáhlé práce ve stanici se rozběhly v roce 2021, zejména oprava prvního a druhého nástupiště. Vyrostly pilíře nové lávky pro pěší, která propojí sídliště Dukla se Zeleným Předměstím a Palackého třídou. „Na konci roku se pro cestující otevřela první dvě proměněná nástupiště. Naplno se také rozběhly práce na další klíčové modernizaci, která je koordinována s pardubickým uzlem, z Rosic nad Labem do Stéblové,“ přibližuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V současnosti se pracuje na rekonstrukci 4. a výstavbě nového 5. nástupiště, obě se dokončí v červenci, na řadu pak přijde poslední, třetí. Všechna opravená nástupiště jsou ve výšce 550 mm nad kolejí v úrovni podlahy moderních vlaků, mají nová zastřešení, osvětlení a informační systém. Letos se také usadí na pilíře zbývající díly lávky a postupně se doplní výtahy a eskalátory. S otevřením pro veřejnost se počítá v polovině příštího roku. Současně s modernizací nástupišť se také opravují oba podchody. Příjezdový je nyní uzavřen, stojí zde už eskalátory a pracuje se na interiéru, výstupech na jednotlivá nástupiště a také na prodloužení na páté nástupiště. Odjezdový podchod je už s novými eskalátory a částečně po modernizaci.
Významnou probíhající akcí je také komplexní rekonstrukce výškové budovy, kterou bude Správa železnic využívat jako školicí středisko. V přízemí střední části jsou restaurace a rychlé občerstvení, které budou sloužit i veřejnosti. V suterénu se přeměňuje původní kino na multifunkční sál. Prostory ve vyšších podlažích se upravují a využijí pro umístění dopravního sálu a dalších školicích prostor. Celá rekonstrukce se provádí citlivě a s ohledem na památkovou ochranu se budova v maximální možné míře přiblíží původnímu stavu. „Od září by už měl dřívější hotel sloužit novým účelům, ještě než se sem nastěhují naši zaměstnanci, zpřístupníme o prázdninách prostory široké veřejnosti,“ doplňuje Svoboda.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |