úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Modernizace železničního uzlu Ostrava má stát 25 miliard Kč

10.11.2020  |  Eduard Železný

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila modernizaci jednoho z nejvýznamnějších železničních uzlů v ČR v Ostravě. Nyní bude následovat zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí projekční kanceláří Moravia Consult Olomouc. Stavební práce by mohly začít v roce 2025, celkové náklady se odhadují na 25 miliard korun.

Cílem modernizace je především rekonstrukce železničního uzlu Ostrava pro výhledový rozsah osobní i nákladní železniční dopravy. Dojde k odstranění nevyhovujícího technického stavu stávající železniční infrastruktury a ke zvýšení její kapacity. „Jedná se o jeden z největších projektů, který momentálně připravujeme. Po jeho dokončení se výrazně zvýší nejen spolehlivost a bezpečnost železniční dopravy, ale i komfort a kvalita služeb pro cestující. Modernizací největšího seřaďovacího nádraží v zemi bude posílena klíčová úloha tohoto železničního uzlu v nákladní dopravě,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.   

Projekt zahrnuje rekonstrukci celé stanice Ostrava hl. n. (osobní nádraží, pravé a levé nádraží, báňské nádraží a také stanici Ostrava střed), stanice Ostrava-Svinov a přilehlých traťových úseků. V rámci stavby budou rekonstruovány dopravní koleje, většina manipulačních kolejí a výhybek seřaďovacího nádraží, vybudují se nová dopravní propojení. Součástí prací bude i instalace nového sdělovacího a zabezpečovacího zařízení či nového informačního a orientačního systému pro cestující. Při návrhu nového trakčního vedení bude zohledněn plánovaný přechod na jednotnou střídavou trakční soustavu 25kV AC, bude navrženo, aby následné přepnutí mohlo být realizováno s vynaložením pouze nezbytně nutných nákladů. Řešeny jsou i požadavky na inteligentní dopravní systémy ERTMS (část GSM-R a ETCS) a dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení.

Díky realizaci projektu se zvýší traťové rychlosti v ostravském železničním uzlu až na 120 km/h a k zaústění další – třetí koleje do obvodu Ostrava-Svinov, který bude nově součástí stanice Ostrava hl. n. Součástí stavby budou i rekonstrukce nebo novostavby mostních objektů přes vodní toky, inundační oblasti, komunikace I., II. a III. třídy, místní a účelové komunikace, chodníky a cyklostezky a přístupy pro cestující. Mezi významné mostní objekty patří ocelový most přes Odru s délkou rozpětí 90 metrů, dvě souběžné jednokolejné ocelové konstrukce přes Ostravici s rozpětím 63 metrů rozhodujícího pole a most přes silniční komunikace (Švermova ulice – 11 kolejí, Hlučínská ulice – 6 kolejí, Mariánskohorská ulice – Dalimilův podjezd – 4 koleje). Nechybí návrh protihlukových opatření, která jsou uvažována v oblasti Mariánských Hor pro kolej přesmyku a v oblasti Ostrava hl. n. – báňské nádraží.

Ve stanici Ostrava-Svinov bude provedena úprava třebovického nástupiště č. 1 a rekonstrukce tří výhybek ve směru na Přerov, kolejová rozvětvení na Bohumín a Ostravu-Třebovice budou modernizována komplexně. Ve stanici dojde k celkové rekonstrukci staničního zabezpečovacího zařízení. Mezistaniční úsek Ostrava hl. n. – Ostrava-Svinov projde kompletní obnovou s následným zvýšením traťové rychlosti do 120 km/h. Mezistaniční úsek bude nově doplněn o třetí traťovou kolej s rozšířením na čtyřkolejné řešení v obvodu stanice Ostrava hl. n. včetně zřízení nového mimoúrovňového přesmyku formou mostní konstrukce. Zastávka Ostrava-Mariánské Hory se zruší.

Projekt počítá s rekonstrukcí levého a pravého nádraží v obvodu stanice Ostrava hl. n. tak, aby disponovala předjízdnými kolejemi v užitečných délkách pro výhledové nákladní vlaky o délce 740 metrů. Dále dojde ke změně koncepce a konfigurace seřaďovacích obvodů. Vlakotvorná činnost se nově soustředí především do pravého nádraží. Levé nádraží bude z hlediska řadicích prací sloužit jako pomocné, určené především pro místní práci, třídění a odstavování vozů.

Osobní nádraží ve stanici Ostrava hl. n. projde kompletní rekonstrukcí, jejíž součástí bude obnova železničního svršku i spodku včetně odvodnění, realizace nových nástupišť se zastřešením a výstavba nového, pět metrů širokého podchodu, který nahradí dosavadní způsob mimoúrovňového přístupu na nástupiště lávkami a schodišti. Na zastávce Ostrava-Stodolní se prodlouží nástupiště na délku 300 metrů kvůli odbavování dlouhých vlaků dálkové osobní dopravy. Výraznější proměnou projde i stanice Ostrava střed, vymění se zde železniční spodek i svršek, postaví nová zastřešená nástupiště a podchod s bezbariérovým přístupem. Uvažuje se o jeho prodloužení až do prostoru zastávky MHD Karolina U Lávky.

Další články k tématu 

 

Odběr newsletteru

Aktuality

28.06.2024 Soutěž Česká dopravní stavba zná vítěze

Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

13.06.2023 Soutěž ČDS zná vítěze, Skypaper ocenil silnici v CHKO Slavkovský les

Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« prosinec 2024 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce