Správa železnic bude mít v příštím roce na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 miliardy půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého uzlu Česká Třebová. V příštím roce začne také výstavba prvních částí rychlotratě z Brna do Přerova na 200 km/h, pokračovat bude příprava vysokorychlostních tratí.
Na české železnici začnou v roce 2025 další desítky důležitých staveb. „Velkým milníkem bude zahájení výstavby prvních traťových úseků pro rychlost 200 km/h v rámci budování rychlého spojení mezi Brnem a Přerovem. Z hlediska bezpečnosti je třeba uvést na prvním místě spuštění výhradního provozu moderního vlakového zabezpečovače ETCS, ke kterému dojde v průběhu ledna na 622 kilometrech koridorových tratí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Správa železnic aktuálně rekonstruuje tři desítky nádražních budov, v příštím roce se rozběhnou práce na dalších více než 20 místech. Celkem půjde na jejich údržbu, opravy a rekonstrukce téměř 2,3 miliardy korun. „V současnosti obnovujeme například historicky cenné objekty v Pardubicích, Ostravě-Vítkovicích, Jaroměři nebo Lovosicích, v rámci celkových modernizací vzniknou nová nádraží v Praze-Bubnech a Brně-Králově Poli. V příštím roce zahájíme rekonstrukci zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, úplně nový objekt začneme budovat v Mladé Boleslavi,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
I v roce 2025 bude pokračovat realizace projektu železnice na Letiště Václava Havla. K probíhajícím stavbám přibude modernizace úseku z Prahy-Ruzyně do Kladna. Naplno se rozběhne rekonstrukce hlavního nádraží v Hradci Králové a také stanice Česká Třebová, která projde celkovou přestavbou odpovídající jejímu významu pro osobní i nákladní dopravu.
Na důležité spojnici Brna a Přerova zahájí Správa železnic modernizaci dvou úseků mezi Nezamyslicemi a Přerovem. Tím vznikne rychlotrať, která bude součástí budoucí vysokorychlostní sítě v Česku. Po dokončení prací zde vlaky budou moct využívat dvoukolejnou trať pro rychlost 200 km/h. Celková proměna přeshraničního spojení západních Čech a Bavorska odstartuje rekonstrukcí stávající trati mezi Plzní, Nýřany a Chotěšovem. Začnou rovněž práce na elektrizaci a zkapacitnění trati z Týniště nad Orlicí do Solnice.
Několik úseků projde cyklickou obnovou, mj. část tzv. pravobřežky mezi Nymburkem a Liběchovem nebo trať z Horní Lidče na státní hranici se Slovenskem. Hlavně pro nákladní dopravu bude významná cyklická obnova trolejového vedení mezi Úpořinami a Ohníčí v Ústeckém kraji a v úseku Nymburk seřaďovací nádraží – odbočka Babín. Začne postupná výměna trolejového vedení na trati Tábor – Bechyně, rekonstrukce proběhne v úsecích Olomouc – Blatec a Police nad Metují – Teplice nad Metují. Celkem se letos dokončí 73 kilometrů zmodernizovaných tratí, příští rok přibude dalších 47 kilometrů.
Pokračuje příprava vysokorychlostních tratí, z plánovaného počtu 750 km je nyní naprojektována už polovina budoucí sítě. Správa železnic vybrala i projektanta poslední části vysokorychlostní trati z Prahy do Brna, a to úseku mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší. Současně začal geologicko-inženýrský průzkum v Prosenicích a Přerově-Čekyni na trase budoucí VRT Moravská brána. Ještě letos se plánuje také v místě Krušnohorského tunelu.
„Na přelomu roku předpokládáme získání kladného stanoviska k EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí, pro VRT Moravská brána. To nám umožní začít s výkupem pozemků. Pokračujeme i v architektonických soutěžích, v nejbližších dnech ji vyhlásíme pro plánovaný terminál Kořenice-Bečváry VRT. Jeho podobu bychom měli znát na jaře příštího roku,“ přibližuje Svoboda. Řeší se i zajištění řízení provozu na VRT z centrálních dispečerských pracovišť v Praze a Přerově. Už v listopadu zahájí projekční práce na nové budově, která vznikne na pražské Balabence.
Na opravy a údržbu tratí půjde v příštím roce 19,25 miliardy korun. Tato částka se ale ještě navýší o prostředky určené na odstranění povodňových škod. Mezi nejvýznamnější akce příštího roku patří celková oprava ozubnicové dráhy z Tanvaldu do Kořenova, dále oprava trati Olbramovice – Sedlčany nebo kolejí a výhybek ve stanicích Příbram a Česká Kamenice. Obnova čeká také most přes řeku Jihlavu mezi stanicemi Jihlava a Jihlava město.
Významným zlepšením pro cestující na východě Čech bylo dokončení celkové rekonstrukce pardubického hlavního nádraží, navíc skončily práce i na navazujícím úseku do Stéblové. Nyní je dvoukolejná téměř celá trať mezi oběma východočeskými metropolemi. Dvě koleje a navíc i trolejové vedení pro elektrické vlaky získá do konce roku úsek ze Střelic do Zastávky u Brna. Druhá kolej přibyla rovněž v Praze na Branickém mostě a v úseku po novou odbočku Spořilov. Z hlediska mezinárodní dopravy je důležité dokončení modernizace trati z Lanžhota na státní hranici se Slovenskem. Ještě letos dokončíme rekonstrukci vsetínské stanice včetně budovy terminálu a otevřeme nový nadjezd přes koridor v olomoucké Holické ulici. Po celkové rekonstrukci se už vrátily vlaky mezi Vlkov u Tišnova a Křižanov.
Správa železnic letos dokončila obnovu několika rozsáhlých budov, a to v Plzni, Českých Budějovicích a Berouně. V Teplicích skončila první etapa zaměřená na fasádu a střechu tohoto historicky cenného objektu. Hotovo hlásí stavbaři také ve Světlé nad Sázavou.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |