Nejvyšší kontrolní úřad prověřil péči o silniční a dálniční mosty v ČR od roku 2014. Kontrola ukázala, že stát nemá přehled, v jakém stavu mosty jsou. Neexistuje ani jednotný systém pro evidenci stavu mostů, plánování jejich oprav a objemu financí, které jsou potřeba. Údržba mostů je v řadě případů nedostatečná a opravy se často odkládají. Postupné chátrání některých mostů může vést až k nákladným rekonstrukcím nebo stržení mostu a stavbě nového. Při současném tempu oprav a rekonstrukcí nelze očekávat, že v dohledné době dojde k výraznému zlepšení, uvádí NKÚ.
V ČR je celkem přes 17,5 tisíce silničních a dálničních mostů. Mosty na dálnicích a silnicích I. třídy jsou majetkem státu, mosty na silnicích II. a III. třídy vlastní kraje. Jak vyplývá z podkladů Ředitelství silnic a dálnic, ve špatném až havarijním stavu je téměř 500 mostů vlastněných státem a 3000 mostů v majetku krajů. Stav mostů se přitom nedaří dlouhodobě zlepšit.
Systém péče o mosty v ČR podle kontrolorů nefunguje tak, jak by měl. „Ministerstvo dopravy nemá žádnou analýzu stavu mostů a péče o ně. Od roku 2007 má ze zákona povinnost vést centrální evidenci pozemních komunikací, dosud ale nevydalo ani příslušný prováděcí předpis. Už v roce 2007 přitom utratilo 2,7 milionu korun za návrh vyhlášky a vytvoření internetové aplikace. Vyhlášku ale nevydalo a aplikaci nevyužilo. Jednotný systém, který by obsahoval přesné informace o stavu mostů a jejich závadách, stále neexistuje,“ tvrdí NKÚ.
„ŘSD provádí v letošním roce opravy mostů v celkové hodnotě 2,6 miliardy Kč. U mostů v havarijním stavu (celkem čtyři) již probíhá oprava nebo se připravuje s předpokládaným zahájením v letošním roce. V posledních dvou letech také výrazně zvýšilo finanční prostředky na správu mostů,“ komentuje ŘSD.
Kontroloři prověřili 27 dálničních a silničních mostů a zjistili, že prohlídky nebyly v pořádku ani u jednoho. ŘSD nezajistilo jejich provádění v předepsaných lhůtách a termínech, dokončovány byly i s několikaletým zpožděním, zprávy z nich obsahovaly rozpory v údajích a v některých případech dokonce neodpovídaly skutečnému stavu mostů. MD navíc v letech 2014–2019 neprovedlo žádnou kontrolu zaměřenou na prohlídky, evidenci nebo údržbu mostů.
ŘSD podle kontrolorů mosty řádně neudržovalo a včas neopravovalo většinu z kontrolovaných mostů. Dlouhodobě neřešilo závady, na které upozornily prohlídky, a odkládalo doporučená opatření. Stav mostů se kvůli tomu postupně zhoršoval až do té míry, že některé z nich už bylo nutné strhnout a postavit mosty nové. ŘSD také chybovalo při zadávání veřejné zakázky na řešení havarijního stavu mostu na dálnici D1. Zakázku za téměř 52 milionů korun zadalo v jednacím řízení bez uveřejnění v rozporu se zákonem. Havarijní stav mostu totiž vznikl kvůli zanedbané údržbě a odkládání oprav, ne z nepředvídatelných příčin.
Kontrola také ukázala, že rekonstrukce dálnic řeší nevyhovující stav mostů jen zčásti. Například i na modernizovaných úsecích D1 zůstávají některé problematické mosty neopravené nebo opravené jen částečně. Úroveň péče o mosty na silnicích II. a III. tříd, které vlastní kraje, NKÚ nemohl souhrnně prověřit s ohledem na svou působnost. Ta mu neumožňuje kontrolovat nakládání s majetkem krajů.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |