V Brně byl zahájen projekt prodloužení tramvajové trati do sídliště Kamechy, rozsahem a náklady jeden z nejvýznamnějších infrastrukturních projektů v historii brněnské městské hromadné dopravy. Stavba 1,4 kilometru dlouhé trati za 1,8 miliardy korun bez DPH zlepší dopravní dostupnost rozrůstající se lokality a přispěje k ekologičtější a efektivnější veřejné dopravě. Provoz na trati bude zahájen v prosinci 2027. „Úspěchem je, že se Dopravnímu podniku města Brna podařilo zajistit dotaci z programu Doprava 2021–2027, která pokryje 85 % nákladů. To nám výrazně usnadní realizaci tohoto klíčového projektu,“ uvedla primátorka Brna Markéta Vaňková.
Nová trať se napojí na tramvajovou smyčku Ečerova, povede kolem ulice Vejrostova a dále podzemním tunelem pod ulicí Říčanskou. Zakončí ji nová tramvajová smyčka u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. Součástí trati je i ražený tunel o délce 320 metrů. „Projekt zahájí přípravné práce, během nichž dojde ke kácení dřevin, přeložkám inženýrských sítí a odstranění drobných staveb. Na ně naváže stavba mostu přes tramvajovou trať propojující Vejrostovu a Šemberovu ulici, který bude alternativním napojením oblasti obkroužené ulicemi Foltýnova–Kuršova. Další fází bude ražba tramvajového tunelu a stavba opěrných zdí, výstavba autobusové smyčky Kamechy, autobusového zálivu Hostislavova a parkoviště Kuršova. Finální etapou je realizace tramvajového svršku, montáž trakčního vedení, technologické zařízení tunelu, tramvajové trati ve smyčce Ečerova a měníren,“ líčí radní Petr Kratochvíl.
„Po stavbě tramvajové trati k univerzitnímu kampusu jde o další mimořádně významnou stavbu. Obyvatelé nyní musí přestupovat a využívat autobusové linky. Po prodloužení tramvajové tratě na Kamechy bude tato lokalita obsloužena primárně tramvajovými linkami, které nabídnou dostatečnou kapacitu a krátký interval bez nutnosti přestupu,“ dodává generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Po otevření trati bude do smyčky Kamechy zajíždět tramvajová linka 1 a polovina spojů tramvajové linky 3 prodloužených ze smyčky Rakovecká. Přepokládaná doba průjezdu včetně obsluhy zastávek jsou 4 minuty. Všechny stavbou vykácené dřeviny budou nahrazeny. „Předpokládáme výsadbu 810 nových stromů a 3519 keřů, které přispějí k obnově kultivované zeleně v oblasti,“ dodala Vaňková.
Projekt bude realizovat vítězná nabídka výběrového řízení Eurovia + TuCon + Marti Tunnel. Příprava a průběh stavby se řídí Žlutou knihou FIDIC, mezinárodně uznávaným dokumentem pro výstavbu uzavíraným mezi objednatelem a dodavatelem, kdy je veškerá zodpovědnost za projektování a realizaci projektu přenášena na dodavatele. „Hlavní stavební činnost bude probíhat souvisle vyjma zimních přestávek postupně na celé trase. Podle prováděných technologií bude na místě působit až stovka lidí a strojů, aby se mohli první cestující svézt na konci roku 2027 a část Žebětín–Kamechy se tak stala dostupnější,“ sdělil generální ředitel Vinci Construction CS, jejíž součástí je Eurovia CZ, Martin Borovka.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |