Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět 6,5 kilometru dlouhý obchvat Náchoda na silnici I/33 v Královéhradeckém kraji. Cena stavby, jejíž součástí budou i 2 tunely, je 3,18 miliardy Kč bez DPH. Související paralelní stavbou bude přeložka silnice I/14 Vysokov – Vrchoviny. Řidiči by po obchvatu měli začít jezdit v 1. čtvrtletí roku 2028.
„Náchod patří v Královéhradeckém kraji k městům nejvíce zatíženým dopravou. Denně projede 24 000 osobních aut a 6000 kamionů. O obchvatu se mluví desítky let. Díky tomu, že jsme loni zprovoznili obchvat Jaroměře, pojede po dokončení obchvatu Náchoda veškerá tranzitní doprava mezi Hradcem Králové a hraničním přechodem do Polska mimo města a vesnice,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Obchvat bude začínat poblíž obce Vysokov, kde vznikne pětiramenná okružní křižovatka. Skončí před mostem přes Metuji u hranic s Polskem. Součástí stavby bude 930 metrů dlouhá přeložka silnice I/14, která k Náchodu přivádí dopravu od Nového Města nad Metují a Rychnova nad Kněžnou a od průmyslové zóny, kde sídlí Škoda Auto. Na obchvatu vybuduje ŘSD dva tunely, hloubený tunel Kramolna dlouhý 100 metrů a tunel Dolní Radechová (363 metrů), který bude mít ražené i hloubené části. Na stavbě vznikne 17 mostů; největší budou estakáda Dolní Radechová s 257 metry a estakáda Běloves dlouhá 326 metrů. Archeologové už prozkoumali trasu, například základnu lovců ze starší doby kamenné. K dalším nálezům patří statek a lom u obce Kramolna ze 17. či 18. století.
„Jsem velmi rád, že se po letech podařilo dotáhnout veškerou velmi náročnou přípravu stavby, kdy součástí byly nejen výkupy pozemků, ale i demolice objektů k bydlení. Náchod patří k velkým městům, jejichž centrem projíždí tranzitní doprava a kde je dopravní situace dlouhodobě neúnosná. Průtah Náchodem je velmi přetížený tranzitní dopravou, zejména kamionovou, což tam působí obrovské dopravní problémy. To znamená, že i když je obchvat náročný technicky i finančně, bude obrovským přínosem pro celé území. A je to další kapacitní propojení ČR s Polskem ve spojení s tím, že jsme dostavěli dálnici D11 na obchvatu Hradce Králové a loni na silnici I/33 zprovoznili obchvat Jaroměře,“ líčí generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Ve východních Čechách ŘSD staví přes 60 kilometrů dálnice D35 a 21 kilometrů D11 z Trutnova k hranici s Polskem. Koncem roku plánuje začít stavět téměř 20 kilometrů dlouhý úsek D11 z Jaroměře do Trutnova. Na východě Čech letos ŘSD zprovozní 30 kilometrů dálnice D35 včetně obchvatu Vysokého Mýta a také 8,5 kilometru dlouhý obchvat Nové Paky na silnici I/16.
I/33 Náchod – obchvat
Hlavní trasa:
délka: 6 485 m
tunely: 2, celková délka 463 m
zhotovitel: Eurovia, Stavby mostů, Marti
cena stavby dle smlouvy: 3 184 370 430 Kč bez DPH
zahájení realizace: 03/2025
zprovoznění: 3/2028
délka stavby do zprovoznění: 36 měsíců
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |