V roce 2023 Správa železnic zahájí řadu významných staveb. Naplno by se měla rozeběhnout stavba několika úseků trati na pražské letiště včetně modernizace Masarykova nádraží. Předpokládá se dlouho očekávaný start modernizací stanic Praha-Smíchov a Praha-Bubny i akcelerace projektové přípravy vysokorychlostních tratí. V polovině roku se na první koridor vrátí dálkové vlaky. Financování staveb by se mělo opírat o rekordní rozpočet v historii Správy železnic v předpokládané výši 61,9 miliardy Kč s možností zvýšení až na 70,4 miliardy Kč díky předpokládanému úvěru EIB.
„Považuji za nesmírně důležité, abychom tempo modernizace železnic zachovali a v některých případech také zrychlili. Leží před námi velký úkol vysokorychlostních tratí, napojení Letiště Václava Havla na železnici nebo implementace systému ETCS. To vše je díky současnému finančnímu rámci možné,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. „Železnice by v příštím roce měla poprvé čerpat nejvyšší objem financí ze všech dopravních sektorů. Předpokládaný rozpočet je silně proinvestiční a umožňuje pokrýt nejen všechny probíhající akce, ale především zahájit nové významné stavby. Jen na investiční činnost by v příštím roce mohlo směřovat až 48,5 miliardy Kč,“ dodává generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Příští rok bude zásadní pro připravovanou trať Praha - Letiště Václava Havla – Kladno. Odstartují hlavní práce mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec, nově se předpokládá zahájení staveb v úsecích Praha-Bubny – Praha-Výstaviště a zahájení tendrů pro stavby Praha-Ruzyně – Kladno a modernizaci stanice Praha Masarykovo nádraží, která se významně rozšíří a díky nově vybudované platformě nabídne kvalitnější propojení nejen pro cestující veřejnost, kdy se mj. zkrátí přestup na metro B, ale umožní i propojení ulic Hybernská a Na Florenci.
V hlavním městě by v příštím roce měla odstartovat také rozsáhlá modernizace stanice Praha-Smíchov a zdvoukolejnění Branického mostu. V Brně zahájí tendr na modernizaci stanice Brno-Královo Pole, která mj. počítá s výstavbou nové nádražní budovy. Realizace by měla začít v roce 2024. Stavbaři by se měli začít soustředit i na modernizaci další části třetího koridoru v rámci optimalizace úseku Karlštejn – Beroun. Pokračovat bude instalace evropského zabezpečovacího zařízení (ETCS) na síti Správy železnic.
V roce 2023 se naplno rozeběhnou stavby zahájené letos na konci roku. Optimalizace trati mezi Čelákovicemi a Mstěticemi je posledním dosud neopraveným úsekem na velmi vytížené příměstské trati z Prahy do Lysé nad Labem. Očekávaná elektrizace a zdvojkolejnění trati Střelice – Zastávka u Brna naváže na už dokončenou první etapu stavby mezi Brnem a Střelicemi.
Příprava vysokorychlostních tratí
V příštím roce bude pokračovat příprava nových vysokorychlostních tratí (VRT). Projekční práce běží na téměř 200 kilometrech tratí a v roce 2023 se přidají další úseky. Budou dokončeny dokumentace pro územní rozhodnutí pro několik tratí, s nimi také podklady pro procesy EIA. Zahájena bude příprava na tendry Design & Build a nastaveny budou procesy pro majetkoprávní vypořádání. Rozpočet na rok 2023 rovněž umožní projektovou přípravu staveb na konvenčních tratích, včetně výkupů pozemků. Ve zrychleném tempu budou moci pokračovat také akce zvyšující bezpečnost na železničních přejezdech, včetně výstavby mimoúrovňových křížení.
Aktuálně se rekonstruuje 68 nádražních budov, které jsou v různých fázích rozpracovanosti. Jde zejména o renovace velkých památkově chráněných budov v Českých Budějovicích, na pražském hlavním nádraží, v Plzni nebo Pardubicích. Pro nadcházející období připravuje Správa železnic rekonstrukce nebo opravy více než 130 dalších objektů, třeba budov v Karviné, Chebu, Klatovech, Českých Velenicích, Svitavách, Letohradě, Čáslavi, Hlinsku v Čechách nebo Lovosicích.
Proinvestiční rozpočet umožní v příštím roce plynule navázat na aktuální stavební sezónu. Ta se nesla především v duchu rozsáhlé modernizace prvního koridoru mezi Prahou a Brnem a dokončení nových úseků trati na čtvrtém koridoru mezi hlavním městem a Českými Budějovicemi. Modernizací prošla také část třetího koridoru mezi Prahou a Plzní v úseku mezi pražským Smíchovem a Radotínem. Z pohledu zabezpečení došlo k dokončení instalace nejvyššího stupně zabezpečení ETCS mezi Olomoucí a Uničovem, kde se od 1. ledna jako na první trati v ČR spustí ostrý provoz. Tato vytížená regionální trať prošla rozsáhlou modernizací a kompletní elektrizací.
Na prvním koridoru skončí 11. prosince modernizace trati mezi Brnem – Adamovem a Blanskem a na trať se po roce vrátí regionální doprava a rychlíková linka R19. Úsek prošel kompletní rekonstrukcí. Modernizována byla stanice Adamov a zastávky Bílovice nad Svitavou, Babice nad Svitavou, Adamov a Blansko město.
Od ledna se bude jezdit bez omezení mezi Prahou a Kolínem, kde skončí modernizace trati mezi Velimí a Poříčany. Hlavním přínosem je zkapacitnění trati prostřednictvím nových odboček v Cerhenicích a v Tatcích, které díky vložení nových výhybek umožňují vlakům přejíždět z jedné koleje na druhou. To mj. zvyšuje kapacitu koridoru v tomto úseku a pomáhá efektivněji řídit dopravu při mimořádnostech. V polovině příštího roku skončí rekonstrukce trati mezi Ústím a Brandýsem nad Orlicí, což přinese zásadní změnu pro cestující mezi Prahou a Brnem. Veškeré dálkové vlaky budou místo odklonu přes Vysočinu opět využívat první koridor. Do poloviny roku 2024 bude pokračovat modernizace železničního uzlu Pardubice.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |