úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Stavba terminálu vysokorychlostní trati Jihlava začne v roce 2029, už zná podobu

VRT Jihlava
27.03.2024  |  Petr Bayer

Správa železnic vyhlásila vítěze architektonicko-urbanistické soutěže na nový terminál vysokorychlostní železnice Jihlava VRT. Z celkového počtu 25 účastníků zvítězil návrh francouzsko-českého sdružení Arep Architects – monom. Výstavba má začít v roce 2029.

Porota u vítězného návrhu ocenila, jak se nový dopravní uzel zapojuje do krajiny a zohledňuje významné krajinné prvky v širším okolí. Z dopravního hlediska vyzdvihla přehlednost přestupních vazeb a velmi dobře vyřešené autobusové nádraží. Vzhledem k předpokládané kapacitě terminálu až 6000 cestujících denně, ocenila krátké trasy přestupu mezi jednotlivými druhy dopravy.

„Po terminálu Praha východ a Roudnice nad Labem je jihlavský terminál už třetím v pořadí, který zná budoucí podobu. Stejně jako v předchozích případech bude i jihlavský terminál přestupním uzlem mezi vysokorychlostní železnicí, místní hromadnou dopravou a dalšími druhy dopravy. Díky tomu rychlá spojení zvýší dostupnost pracovních příležitostí a vzdělávání a zároveň podpoří život v regionech,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. „Nový terminál podpoří dálkové cesty i denní dojíždění v rámci rychlých železničních spojení. Integrace VRT do konvenční železniční sítě a snaha o dosažení klimatické neutrality ukazují, že jde o projekt s dalekosáhlým významem nejen pro Vysočinu, ale pro celou ČR,“ dodává generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Soutěž se zaměřila nejen na začlenění terminálu do krajiny a úpravy veřejného prostranství, ale též na železniční estakádu přes dálnici D1 a související objekty. Díky exponované poloze nového terminálu v blízkosti krajského města i D1 lze předpokládat, že po dostavbě dojde k významnému rozvoji okolního území, který se promítne v rostoucím ekonomickém výkonu celého regionu. Jihlavským terminálem denně projede až 118 vlaků. Dvakrát za hodinu zastaví vysokorychlostní spoj, kterým cesta do Prahy potrvá 52 minut, do Brna jen 36 minut.

„V našem podání chce být terminál minimalistickou a zároveň ekologickou dominantou s nízkou energetickou stopou. Přizpůsobuje se topografii místa a již existující infrastrukturu využívá k omezení dodatečné výstavby,“ líčí architekt Igor Hobza. Porota ocenila také práce od MS architektů a od Sdružení Pelčák a partner architekti + HBH Projekt + Link projekt, které se umístily na 2. a 3. místě. Všechny předložené návrhy přinesly pozoruhodné dílčí podněty a zajímavá řešení. Veřejnost si je bude moci prohlédnout na výstavě v Domě kultury a odborů v Jihlavě v Tolstého ulici od 27. března do 17. dubna 2024.

Další články k tématu 

 

Odběr newsletteru

Aktuality

28.06.2024 Soutěž Česká dopravní stavba zná vítěze

Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

13.06.2023 Soutěž ČDS zná vítěze, Skypaper ocenil silnici v CHKO Slavkovský les

Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« prosinec 2024 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce