Chodci i cyklisté v Praze mohou cestovat mezi Holešovicemi a Karlínem po nové unikátní Štvanické lávce z ultra-vysocehodnotného bílého betonu. Výstavba vyšla zhruba na 352 milionů Kč. „Stavěna je tak, aby umožnila i nouzový průjezd záchranné služby,” říká náměstek primátora Zdeněk Hřib.
„Naší dlouhodobou vizí je Štvanice jako upravená zelená rekreační zóna, kam mohou Pražané přijít trávit volný čas, sportovat nebo za kulturou. Jednotlivé změny máme naplánované na etapy a s možnými variacemi dle dohody s místními aktéry,“ dodává náměstek Petr Hlaváček. Z lávky je přímý přístup na ostrov Štvanice, šířka je 4 metry, u rampy na ostrov Štvanice 3 metry. Most je osvětlen LED pásy ukrytými v madle zábradlí, nebude tedy vznikat zbytečný světelný smog. Zakončení madla na karlínské straně je v podobě koní, na holešovické v podobě býků, ostrov Štvanici zdobí zajíci.
Mezi Karlínem a Štvanicí lávka překlenuje koryto Vltavy o šířce 38 metrů a mezi Štvanicí a Holešovicemi šířka koryta činí dokonce 149 metrů. Poslední pole mostu u holešovické strany je možné zvednout, aby odolalo i průtoku tisícileté vody. Stavba má také drobné spáry, kterými bude odtékat dešťová voda. Lávka funguje v režimu předčasného užívání, budou ještě pokračovat některé práce pro kolaudaci, která se předpokládá na konci letošního srpna. Jde o dokončení terénních úprav, především břehových opevnění, instalaci tlumičů kmitů a dynamické zatěžovací zkoušky. Autory její podoby jsou Petr Tej, Marek Blank, Jan Mourek a Vít Najvárek, realizaci provedla Skanska. Autory soch a ornamentů jsou Aleš Hvízdal a Jan Hendrych.
S otevřením Štvanické lávky testuje Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) ve spolupráci s dalšími městskými organizacemi v projektu Čitelná Praha prototypy nových prvků pěší navigace, obelisk a směrovku, které budou základním kamenem navigace pro pěší pohyb po Praze a nahradí značení hnědých turistických směrovek. Hlavní novinkou je použití map bližšího i širokého okolí, které jsou vždy natočeny z pohledu diváka. Prototypy obelisku a směrovky jsou umístěny na severním předpolí Štvanické lávky poblíž tramvajových zastávek Holešovická tržnice.
S ohledem na zprovoznění lávky skončil provoz přívozu, který zajišťoval spojení mezi holešovickým a karlínským břehem. Přívoz fungoval od 7. srpna 2015 a přepravil téměř 690 000 cestujících, což znamenalo průměrně za den 377 osob.
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Jubilejní 20. ročník prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace (ČDS) vyhlásí vítěze…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |