Podle 75 % projektantů nepanuje ve stavebním sektoru jednotný náhled na výkon technického dozoru, o opaku je přesvědčeno 22 % z nich. V průměru 75 % dotázaných spatřuje zásadní změnu v zavedení metody BIM (Building Information Modelling). Vyplývá to ze Studie projektových společností H1/2021 CEEC Research.
„Jednotný náhled napříč celým stavebním sektorem nepanuje, i když za poslední dekádu se podařilo prosadit a implementovat standardizované smluvní obchodní podmínky (FIDIC), kde je výkon technického dozoru řešen správcem stavby a z pozice asistentů správce stavby. Výklad této činnosti již jednotliví veřejní zadavatelé chápou různě, což pak vyvolává nesoulad, a standardy FIDIC nefungují tak, jak by měly,“ míní ředitel Infram Zdeněk Jeřábek.
Podle 26 % dotázaných jsou současné standardy dostačující a podmínky jsou vhodně nastaveny. Dalších 31 % se domnívá, že model je dostačující, avšak podmínky nejsou vhodně nastaveny. Dle 4 % model není dostačující, ale podmínky jsou vhodně nastaveny. Podle pětiny projektantů model není dostačující a podmínky nejsou vhodně nastaveny. „Mohli bychom se inspirovat například v Německu či Rakousku. S tímto tématem by měly pomoci i komory a stát. S nastavením standardizace by určitě pomohly i konzultační společnosti vykonávající tyto služby. Standardizaci lze ale nastavit jen do určité úrovně jako základ, ke kterému se individuálně dle potřeb projektu dá rozsah upravovat,“ dodává ředitel Invin Martin Mlčoch.
Situaci, kdy veřejný zadavatel (ŘSD) vykonává pozici správce stavby výhradně vlastními kapacitami a zbývající část výkonu technického dozoru je poté řešena externími konzultačními firmami považuje za správnou 25 % dotázaných. Pouze částečně ji jako transparentní vnímá 46 % dotázaných, jako netransparentní 23 %.
S ohledem na digitalizaci českého stavebnictví a zavádění BIM spatřuje zásadní změnu pro výkon technického dozoru v průměru 75 % dotázaných projektantů. Z toho 40 % je názoru, že půjde o rozšíření činnosti technického dozoru. Opačného názoru je 35 %. Se zavedením BIM žádnou změnu nespatřuje 19 %.
„Zkušenost z dopravních projektů realizovaných pomocí BIM dokládá, že uvážlivé použití dat, informačních a komunikačních technologií a automatizace staveb zvyšuje kvalitu a snižuje náklady na výstavbu infrastruktury. 5D modelování zahrnuje nejen prostorové uspořádání, ale i čas a finanční náklady. Z hlediska činnosti a výkonu TDS ve vztahu k BIM se jednotlivé činnosti zrychlí a zefektivní. Zavedení metody BIM a digitalizace stavebnictví pro výkon TDS je nezbytné a zkušenosti z již realizovaných projektů ukazují na efektivitu spolupráce všech zainteresovaných stran investičních projektů (investor, zhotovitel, projektant a TDS),“ líčí výkonný ředitel Safety Pro Marek Dajč.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |