V Blansku byl otevřen nový most nad řekou Svitavou a železničním koridorem. Stavba byla zahájena v červenci 2021, práce na konstrukci o délce 158 metrů přišla na 348 milionů korun. „Stavba nejenže dominuje celému okolí, ale zároveň je velmi zajímavá i z hlediska stavebně technického řešení,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Město se konečně dočkalo komfortního mostu, ten využijí nejen motoristé pro rychlejší a bezpečný přístup do Starého Blanska. „Blansko na přemostění čekalo 70 let a konečně se to podařilo. Auta tu s omezením projížděla od Vánoc, následovaly dokončovací práce a otevíráme i lávku pro pěší. Končí tu veškerá omezení a most funkčně propojí dva oddělené konce Blanska,“ popsal hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.
Hlavní nosný ocelový oblouk mostu je délky 77,6 metru s dvěma estakádními poli před a za, navrženými z předpjatého betonu. Celková délka nosné konstrukce je 158,4 m. Výška mostu nad terénem je 9 m, výška oblouku 12 m. Z důvodu prostorových podmínek je situován ve směrovém i výškovém oblouku. Most začíná v ulici Svitavská na levém břehu řeky Svitavy a klene se přes koryto řeky, železniční koridor a končí v průmyslové zóně na Starém Blansku.
„Zajímavostí tohoto mostu je nejen jeho polohové umístění, ale také fakt, že řidiči na něm budou překonat stoupání, i klesání 8,33%, což na mostech bývá méně obvyklé,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.
„Pro město Blansko byla výstavba tohoto mostu klíčová, dosud byly dvě části města rozdělené železniční tratí a cesta vedla pouze přes železniční přejezd. Ten byl ale kvůli stále většímu provozu na trati v ranní i odpolední špičce téměř 45 minut z každé hodiny uzavřený. Kolony blokovaly dopravu na průtahu Blanskem i v celém městě. Nový most znamená bezproblémový přístup na Staré Blansko nejen pro rezidenty ale také pro podnikatele z průmyslové zóny nebo jednotky IZS. Na straně Starého Blanska vznikla jako součást stavby přemostění nová parkoviště pro osobní i nákladní automobily, mostní lávku ocení chodci, kteří dosud mohli využívat pouze vzdálený přechod ve stanici Blansko-město. Navíc jsem přesvědčen, že Blansko získalo novou funkční dominantu,“ řekl starosta Blanska a krajský radní pro dopravu Jiří Crha.
„Mezi krajem a městem bylo podepsáno memorandum na tuto stavbu, díky tomu jsme financování skládali ze tří zdrojů, včetně projektové dokumentace. Město Blansko investovalo 13 milionů korun, dalších 20 milionů vydalo za přípravné práce a výkupy pozemků. Státní fond dopravní infrastruktury na tuto stavbu dal 230 milionů Kč a zbytek doplatil Jihomoravský kraj,“ doplnil Hanák.
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Jubilejní 20. ročník prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace (ČDS) vyhlásí vítěze…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |