Dopravní podnik města Brna zahájil třetí etapu modernizace vozovny v Pisárkách. Během následujících 17 měsíců vybuduje vratnou smyčku, ta umožní otáčení tramvají a zároveň odbavení návštěvníků budoucí multifunkční haly, která má vyrůst v západní části brněnského výstaviště. Celkové náklady činí 680 milionů Kč, v roce 2023 by mělo být investováno přibližně 330 miliónů Kč.
Stavba tramvajové smyčky v uzlu Lipová navazuje na předchozí fáze modernizace vozovny v Pisárkách. „Nová smyčka zjednoduší práci zaměstnancům dopravního podniku a do budoucna představuje finanční úsporu v počtu najetých kilometrů a nákladů za energie, ale navíc umožní i snadnější odbavení návštěvníků budoucí multifunkční haly, kde čekáme, zda nám Evropská komise schválí možnost finanční podpory na stavbu z veřejných zdrojů. Pokud ano, mohlo by se začít stavět už letos v létě,“ říká primátorka Markéta Vaňková.
V současné době musí všechny tramvaje, které jedou od Bystrce do vozovny či naopak, najíždět kilometry navíc, které prodražují provoz. Každý vůz při cestě na linku či z linky kvůli tomu ztratí téměř 10 minut času. Díky nové smyčce budou tramvaje do vozovny najíždět přímo. Součástí stavby budou i dvě nové odstavné koleje a nové kolejové rozvětvení ve vozovně.
Ve vozovně již od ledna probíhají přípravné práce, které obnáší přeložky inženýrských sítí či provozní úpravy trolejového vedení. Probíhá také vrtání a vystrojení pilot pro mostní konstrukci a opěrnou zeď kolejové harfy, kde se koleje sjíždí do jedné, základy, bednění a armatura opěr mostu budoucí smyčky.
„Ze stavebního hlediska je nejnáročnější částí celého díla mostní objekt a na něm vedená tramvajová smyčka, která je konstruovaná jako pevná jízdní dráha. To znamená, že žlábkové kolejnice jsou přímo kotveny do betonové desky, a také kolejové objekty uvnitř vozovny, kde bude i během stavby probíhat plný provoz,“ líčí ředitelé společnosti Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby Pavel Borek a Dopravních staveb Brno Martin Matuška.
Modernizace vozovny v Pisárkách v letech 2015–2024
První etapu modernizace vozovny zahájil DPMB v roce 2015, kdy bylo rozšířeno kolejiště pro odstavení tramvají o 560 metrů. To výrazně zjednodušilo obsluhu areálu.
Na podzim roku 2018 začala výstavba nové haly denního ošetření a očisty s myčkou a moderními technologiemi na kontrolu výzbroje tramvají, kol či soukolí. Zastřešen byl prostor mezi stávající a novou halou. Celá tato etapa byla zkolaudována na podzim 2020.
III. Fáze
Vybudování vratné smyčky v uzlu Lipová a nového kolejového rozvětvení ve vozovně.
Termín realizace: leden 2023 – konec léta 2024
Pisárecká vozovna v současných místech vznikla už v roce 1870, tedy rok po zahájení provozu „koňky“. První přestavby se dočkala v polovině 80. let 19. století, kdy v Brně začala jezdit parní tramvaj. Od roku 1900 zde našly místo elektrické tramvaje, nyní ve vozovně sídlí více než 160 tramvají.
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Jubilejní 20. ročník prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace (ČDS) vyhlásí vítěze…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |