V části trati mezi Břeclaví a Vranovicemi již probíhají testovací jízdy drážních vozidel rychlostí 200 km/h. Cílem zkoušek je příprava vybraných úseků české železniční sítě na plánované zvýšení rychlosti. V letošním roce má začít příprava projektu, následovat bude dokumentace pro stavební povolení a stavba by měla být hotova do konce roku 2025.
Úsek Vranovice – Břeclav je součástí připravované sítě vysokorychlostních tratí. V budoucnu by v Šakvicích měla končit vysokorychlostní trať z Brna, která bude odbočnou větví páteřní VRT Praha – Brno – Ostrava. Dále do Břeclavi budou vlaky pokračovat po zmodernizované současné konvenční trati, kde se po nezbytných úpravách zvýší traťová rychlost na 200 km/h. „Stávající infrastruktura neumožňuje zvýšit rychlost vlaků bez nutných úprav jako je například odstranění všech úrovňových přejezdů a přechodů. Díky probíhajícím testům získáme podklady pro připravované projekty,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Pokud jde o modernizaci tratě mezi Vranovicemi a Břeclaví, bude nutné především rekonstruovat železniční stanice Podivín a Zaječí (plná peronizace), zrušit přechod v Podivíně a přejezd Starovičky v úseku Zaječí – Šakvice, obnovit železniční spodek i svršek a trakční vedení či opravit mosty.
Vzhledem k tomu, že poslední jízdy rychlostí 200 km/h proběhly na této trati v roce 2004, byly přípravy pro realizaci rychlostních testovacích jízd zahájeny v září 2019. Stav trati byl prověřen měřicím defektoskopickým vozem a měřícím vozem trakčního vedení. Vedle mostních objektů a dalších staveb se prověřily přejezdy, nástupiště, polykarbonátové přístřešky. Následně byla zajištěna úprava a seřízení jednotlivých prvků infrastruktury pro zkoušky rychlostí 200 km/h. K testování byly vybrány dva mosty z roku 1933 a 1946 s nosnými konstrukcemi, které jsou podle zpracované studie náchylné k neúměrné dynamické odezvě.
Ve spolupráci s Katedrou železničních staveb ČVUT v Praze se rovněž provedla akustická měření při průjezdu vozidla rychlostí 200 km/h. Kromě klasického přesného měření byla použita poprvé na železnici v ČR tzv. akustická kamera. Pomocí této technologie lze graficky lokalizovat místo a intenzitu hlukového zatížení (např. styk kola kolejnice, podloží, styk troleje se sběračem atd.) Měření i výpočetní model budou sloužit k určení hlukové zátěže a stanovení opatření k dodržení závazných hlukových limitů.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |