Předpokládané náklady na stavbu yysokorychlostní trati (VRT) z Prahy do Brna a Břeclavi, včetně samostatné větve Praha-Hostivař – Benešov-Bystřice činí 323,9 miliardy Kč, z Brna do Ostravy 82,7 miliardy Kč, celkem tedy 406,6 miliardy Kč. Uhrazeny by měly být z prostředků EU (především CEF) i národních, mají přitom větší ekonomický přínos než plánované investice. Ukázaly to studie proveditelnosti, které schválila Centrální komise Ministerstva dopravy. Již v roce 2020 schválila studií proveditelnosti VRT z Prahy do Drážďan.
Oba materiály obsahují podrobné prognózy budoucího počtu cestujících, návrh linkového vedení dálkových vlaků, varianty technického řešení včetně propojení na konvenční síť, stejně tak jako ekonomickou analýzu projektů. První část tratí má být zprovozněna v roce 2030, se začátkem výstavby se počítá v roce 2025, a to v úseku Praha-Běchovice – Poříčany. V roce 2027 má podle plánu začít budování úseků ve středních Čechách a v blízkosti Brna. V roce 2029 je v plánu začátek realizace tratě přes Vysočinu.
V úseku Praha - Brno byla zvolena varianta severním koridorem kolem Kutné Hory a Světlé nad Sázavou. V Kraji Vysočina se jedná o trasu, jež je umístěna blíže Jihlavě, u které vznikne nejen nový terminál Pávov, ale také možnost propojení na konvenční síť. V Brně vybraná varianta počítá se zapojením do terminálu Vídeňská s následným vstupem do železničního uzlu Brno v poloze Řeka, tedy v novém umístění. Směrem Z Brna na jih vznikne rovněž nová trať vedená od současné západněji, v blízkosti Rakvic bude napojena do trasy současné.
Po trati by mělo jezdit několik kategorií vlaků, nejrychlejší mají zvládat spojení mezi hlavními nádražími obou největších měst do 60 minut. Maximální provozní rychlost se předpokládá 320 km/h, minimální 200 km/h.
V případě VRT (Brno) - Přerov - Ostrava byl vybrán projekt, který obsahuje návrh nové trati v úseku Brodek u Přerova – Prosenice – Ostrava-Svinov, stejně jako oboustranné sjezdy do stanice Hranice na Moravě. Varianta dostala přednost před tzv. terminálovou, jež tyto sjezdy neobsahovala, ale obsluhu území nabízela formou samostatných terminálů Odry a Trnávka.
Trať nejen zkrátí cestovní dobu mezi Prahou, Brnem, Olomoucí a Ostravou, ale v úseku Přerov-Hranice na Moravě uvolní kapacitu pro silnou nákladní dopravu, která tudy směřuje na Ostravsko, do Polska či na Slovensko. Nová trať bude navržena pro maximální provozní rychlost 320 km/h. Společně s modernizovanou tratí Brno - Přerov má tvořit spojení Brna a Ostravy s jízdní dobou pod 60 minut. Zahájení stavby je v plánu v roce 2025, a to v úseku mezi Prosenicí a Ostravou-Svinovem.
Více informací o vysokorychlostních tratích naleznete zde (https://www.spravazeleznic.cz/vrt).
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |